Intertek och Symbioteq i nytt samarbete avseende medicintekniska utbildningar

Intertek Semko AB, ett av världens ledande företag inom provning och certifiering, har inlett ett samarbete med Symbioteq Kvalitet AB, konsulter inom kvalitetssäkring, i syfte att erbjuda en samlad kompetens och utbildningar för den svenska medicintekniska marknaden.

Efterfrågan på utbildnings- och konsulttjänster inom medicinteknikområdet har ökat markant de senaste åren bl a med anledning av den nya tredje utgåvan av standarden IEC 60601-1 för elektrisk medicinsk utrustning. Kraven för medicinteknisk utrustning är strängare än för de flesta andra produktkategorier. Den nya standardutgåvan har för många företag medfört ändrade rutiner och tankesätt med anledning av att standarden är mer omfattande och mer processinriktad än den tidigare utgåvan. Ändringarna av medicintekniska direktivet och det nya maskindirektivet medför också utökat behov av utbildnings- och konsulttjänster inför CE-märkning.

Som en del av samarbetet kommer kurser och seminarier att arrangeras inom ramen för Intertek Academy, som är namnet på Interteks utbildningsverksamhet.

– Vi välkomnar samarbetet med Symbioteq, som har flera erfarna konsulter. Tillsammans med våra experter kommer vi nu att kunna erbjuda ett större utbud av såväl företagsinterna som öppna utbildningar, säger Malin Prag, utbildningsansvarig, Intertek Semko AB.

Samarbetet med Symbioteq stärker Intertek Academys roll som en av de ledande utbildningsaktörerna inom medicinteknikområdet. Utbildningsverksamheten utökas redan till hösten med flera nya kurstitlar, se www.intertekacademy.se . Målsättningen är också att öka den geografiska spridningen med kurser i bl a Öresundsregionen och Västsverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Malin Prag, utbildningsansvarig Intertek Semko AB
E-post: malin.prag@intertek.com

Fredrik Hirn, chef Marknad och PR, Intertek Semko AB
E-post: fredrik.hirn@intertek.com

Om Intertek

Intertek är en ledande leverantör av lösningar för produktsäkerhet och kvalitet och arbetar med en mängd olika branscher. Företaget finns över hela världen med över 1000 laboratorier och kontor och 33000 medarbetare i fler än 100 länder. Tack vare den globala såväl som lokala närvaron kan Intertek bistå sina kunder i allt från granskning och inspektion till provning, kvalitetssäkring och certifiering och ge dem ett snabbt och smidigt marknadstillträde.

Interteks division Commercial & Electrical utför provnings- och certifieringsuppdrag, däribland provning och certifiering av produktsäkerhet, provning av elektromagnetisk kompatibilitet (EMC), prestandaprovning och certifiering av ledningssystem.

Gå in på www.intertek.se  för ytterligare information