Fordringshavarmöte i PA Resources AB (publ)

Report this content

Stockholm den 9 november 2012. Efterlevnadsintyget avseende PA Resources företagsobligation om max 850 000 000 kr visar att PA Resources bryter mot obligationsvillkoren. Bolaget har därför i samband med den refinansieringsplan som presenterats framställt en begäran om dispens till obligationsinnehavarnas agent, CorpNordic Sweden AB.

CorpNordic Sweden AB är agent för fordringshavarna i ett obligationslån om upp till 850 000 000 kronor med ISIN SE0003652577 utgivet av PA Resources AB (publ). I enlighet med obligationsvillkoren har agenten den 1 november 2012 av bolaget begärt en oreviderad finansiell rapport per den 30 september 2012 samt ett intyg som bekräftar bolagets efterlevnad av villkoren för obligationslånet.

Agentens begäran efterkoms den 7 november 2012 när bolaget publicerade sin Q3-rapport för 2012 samt lämnade ett efterlevnadsintyg. Efterlevnadsintyget visar att bolaget bryter mot kovenanterna i obligationslånet och bolaget har därför, med hänvisning till den refinansieringsplan som presenterats, skickat en begäran om dispens från obligationsvillkoren till agenten.

Agenten kommer därför inom kort att kalla till ett fordringshavarmöte vid vilket bolaget kommer att ges tillfälle att informera fordringshavarna om omständigheterna kring brotten mot kovenanterna samt redogöra för den föreslagna refinansieringsplanen. Vidare kommer fordringshavarna vid eller i samband med fordringshavarmötet uppmanas att rösta om bolagets dispensbegäran och eventuella därmed sammanhängande frågor.

Detta pressmeddelande skickas endast i informationssyfte och utgör inte ett formellt meddelande enligt villkoren för obligationslånet. Formella meddelanden och kallelser kommer att skickas brevledes till fordringshavarna i enlighet med bestämmelserna i villkoren för obligationslånet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Gorne, VD CorpNordic Sweden AB, +46 8 402 72 00, m.gorne@corpnordic.com

Om CorpNordic
CorpNordic är den ledande agenten avseende företagsobligationer i Danmark, Finland och Sverige. CorpNordic har bedrivit verksamhet i Sverige sedan 2003 och har över 70 anställda i koncernens kontor i Danmark, Finland, Norge och Sverige. www.corpnordic.com