European Payment Index 2010 visar: Avskrivna skulder når rekordnivåer i Sverige

Report this content

Intrum Justitias nya undersökning, genomförd på 25 europeiska marknader, visar att de avskrivna skulderna i Sverige ökat dramatiskt de senaste 12 månaderna. Avskrivningarna ökade med 31 procent jämfört med föregående år, från 1,6 till 2,1 procent. Det är nytt rekord, och motsvarar nära 68 miljarder svenska kronor. Denna siffra är jämförbar med världens bistånd till jordbävningsdrabbade Haiti under tre år.

Intrum Justitias undersökning European Payment Index (EPI) kartlägger betalningsströmmar inom länder samt på hela den europeiska marknaden och genomförs för sjätte året i rad. Undersökningen i år visar att svenska företag fortfarande känner av finanskrisen ur flera aspekter. Årets rapport visar att avskrivna skulder nådde nya rekordnivåer på 2,1 procent under 2009, vilket motsvarar nära 68 miljarder svenska kronor. 31 procent av de tillfrågade svenska företagen känner av bankernas ovilja att ge ökade krediter. 52 procent av alla tillfrågade företag i Sverige säger att de ser bristen på likviditet som ett direkt hot mot företagets överlevnad. – Årets EPI visar att svenska företag ser mer positivt på framtiden än i många andra europeiska länder, men samtidigt når Sverige nya rekordnivåer när det gäller avskrivningar av skulder. De avskrivna fordringarna i Europa som helhet motsvarar 300 miljarder Euro – alltså lika mycket som Greklands hela statsskuld, säger Lars Wollung, VD och koncernchef Intrum Justitia. Svenska företag, offentliga myndigheter och konsumenter är precis som förra året förebilder när det gäller att betala fakturor i tid, med en genomsnittlig försening på 7 dagar. De är näst bäst i Europa, att jämföra med de värsta exemplen i Portugal, som snittar på 51 dagars försening, Italien på 49 dagar, och Grekland på 42 dagar. – Även om svenskarna är näst bäst i Europa på att betala sina fakturor i tid, är de ändå i snitt sju dagar sena med betalningarna. Bara betalningsförseningarna från svenska offentliga myndigheter, som borde vara de som föregår med gott exempel, motsvarar ett likviditetsbortfall på drygt 5,1 miljarder kronor, fortsätter Lars Wollung. Det är sjätte året i rad som Intrum Justitia genomfört en Pan-europeisk undersökning för att mäta betalningsströmmar på både lokal och regional nivå. Undersökningen är baserad på svar inkomna mellan januari och mars 2010 från över 6 000 företag runt om i Europa, varav cirka 227 är svenska. För ytterligare information v g kontakta: Fanny Wallér, Kommunikationsdirektör Tel: 08 546 102 08 Mobil: 070 692 77 79 E-post: f.waller@intrum.com