Annette Kumlien utsedd till Chief Operating Officer för Intrum

Annette Kumlien har utsetts till Chief Operating Officer (COO) för Intrum från och med det andra kvartalet 2023. Annette kommer närmast från Munters Group AB där hon för närvarande är Group Vice President och CFO.

Annette Kumlien har lång erfarenhet av ledande roller i noterade och onoterade bolag med ett tydligt fokus på företagstransformation. Innan rollen som Group Vice President och CFO för Munters har Annette bland annat varit CFO och COO för Diaverum AB och CFO för Höganäs AB samt Pergo AB. Annette har en Bachelor of Science in Business Administration från Handelshögskolan i Stockholm.

“Jag är väldigt glad över att kunna välkomna Annette Kumlien som ny COO för Intrum. Annettes solida finansiella och operationella bakgrund blir ett starkt tillskott i Intrums koncernledning och hennes erfarenhet av att driva förändring såväl som organisk tillväxt kommer att vara mycket relevant i den fortsatta transformationen av Intrum”, säger Andrés Rubio, tillförordnad vd och koncernchef för Intrum.

“Jag ser mycket fram emot att bli en del av Intrum, Europas marknadsledare inom kredithantering och portföljinvesteraringar med fokus på sena betalningar. Jag ser fram emot att vara med och driva den fortsatta transformationen av Intrums operationella modell och att tillsammans med kollegor runtom i Europa ta ytterligare steg mot att uppnå den fulla potentialen utifrån Intrums globala skalfördelar och lokala marknadskännedom”, säger Annette Kumlien.

Annette kommer att rapportera direkt till Andrés Rubio och ingå i koncernledningen.

Mohammed Salloum, som har varit interim Chief Operating Officer (COO) sedan 1 juni 2022, kommer att återgå till sin ordinarie roll som Chief Transformation Officer samt även vara ställföreträdande COO.

Anna Fall, Chief Brand & Communications Officer
anna.fall@intrum.com

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster på 24 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2021 hade bolaget intäkter på 17,8 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och är publikt noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.