Årsstämman i Intrum Justitia AB

Sammanfattning av de viktigaste besluten vid årsstämman i Intrum Justitia AB (publ). Stämman hölls idag i Stockholm under Lars Lundquists ordförandeskap. Omkring 60 personer var närvarande.

”Vårt mål är att få fler företag att utkontraktera sin kredithantering till professionella leverantörer. För att lyckas med detta måste vår vision vara att inte bli sedda som ett inkassobolag utan som ett kundfokuserat servicebolag. Vidare måste vi stärka vår position inom företagsinkasso samt förstärka vår marknadsposition i de fem stora europeiska marknaderna Italien, Spanien, Frankrike, Tyskland och England.”, sa verkställande direktören och koncernchefen Michael Wolf i sitt tal till stämmodeltagarna.

Utdelning
Bolagsstämman godkände styrelsens förslag till utdelning med 2,75 kronor per aktie, med den 30 april 2007 som avstämningsdag. Utdelningen beräknas utbetalas från VPC den 4 maj 2006.

Val av styrelse
Bolagsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att styrelsen ska bestå av sju (7) ledamöter utan styrelsesuppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes Helen Fasth-Gillstedt, Lars Förberg, Bo Ingemarson, Lars Lundquist och Lars Wollung. Till nya styrelseledamöter valdes Matts Ekman och Ársæll Hafsteinsson.

Lars Lundquist valdes till styrelsens ordförande och Bo Ingemarson till vice ordförande.

Matts Ekman har varit vice vd och finansdirektör i Vattenfallkoncernen. Tidigare har han även varit finansdirektör i Gränges AB och därefter finansdirektör i AB Electrolux. Ekman är ordförande i Handelshuset Ekman & Co samt styrelseledamot i Investment AB Öresund, Profoto AB, Spendrup Invest samt Compateq AB. Han är även medlem i Advisory Board för svenska Calyon (tidigare Banque Credit Agricole Indosuez). Ekman är civilekonom från Lunds universitet och innehar en MBA-examen från University of California, Berkeley.
Antal aktier i Intrum Justitia: 2 000.

Ársæll Hafsteinsson är chef för Landsbanki Íslands Legal Division, inklusive bland annat Credit Risk, Operational Risk och Branch Management. Han har tidigare arbetat i Búnaðarbanki Íslands hf. (numera Kaupthing Bank), som ansvarig för dess juridiska avdelning och därefter som chefsjurist. Han är styrelseledamot i ett flertal företag och fonder, inklusive Búnaðarbanki's Pensionsfond, Creditinfo Group hf och Intrum á Íslandi hf. Hafsteinsson är jurist med examen från Islands universitet.
Antal aktier i Intrum Justitia: 0.

Ersättning till styrelsen
Årsstämman fastställde valberedningens förslag till styrelsearvode enligt följande: 600 000 kronor till styrelsens ordförande och 300 000 kronor till var och en av övriga styrelseledamöter (total 2 400 000 kronor). Därutöver föreslås ett arvode om sammanlagt 400 000 kronor att utgå för arvodering för utfört utskottsarbete, varav ordföranden i revisionsutskottet föreslås erhålla 100 000 kronor, övriga två revisionsutskottsledamöter 50 000 kronor vardera samt resterande 200 000 kronor att fördelas lika mellan de sammanlagt sex ledamöterna i ersättnings- samt investeringsutskotten.

Principer för ersättning och andra anställningsvillkor för bolagsledningen
Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens förslag till principer för ersättning och andra anställningsvillkor för bolagsledningen. Grundprincipen är att Intrum Justitia ska erbjuda marknadsmässiga villkor som gör att koncernen kan rekrytera och behålla ledande befattningshavare med god kompetens och kapacitet att nå uppställda mål.

Valberedning 2007/2008
Årsstämman beslutade enligt valberedningens förslag, vilket i korthet innebär att styrelsens ordförande vid tredje kvartalets utgång ska sammankalla de fem röstmässigt största aktieägarna i bolaget, vilka sedan äger utse en ledamot var till valberedningen. Valberedningen ska ledas av en av dess ledamöter. Högst två av valberedningens ledamöter får vara styrelseledamöter i bolaget. Information om valberedningens sammansättning offentliggörs i bolagets delårsrapport avseende tredje kvartalet.

Fastställande av resultat- och balansräkningar 2006 och ansvarsfrihet
Resultat- och balansräkningarna för år 2006 fastställdes och styrelsen och verkställande direktören gavs ansvarsfrihet för 2006 års förvaltning.