Årsstämman i Intrum Justitia AB

Sammanfattning av de viktigaste besluten vid årsstämman i Intrum Justitia AB (publ). Stämman hölls idag i Stockholm under Lars Lundquists ordförandeskap.

Utdelning Årsstämman godkände styrelsens och verkställande direktörens förslag till utdelning med 3,75 kronor per aktie, med den 30 mars 2010 som avstämningsdag. Utdelningen beräknas utbetalas genom Euroclear Sweden AB:s (f.d. VPC AB) försorg den 6 april 2010. Val av styrelse Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att styrelsen ska bestå av sju ledamöter utan styrelsesuppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes Matts Ekman, Helen Fasth-Gillstedt, Lars Förberg, Charlotte Strömberg, Fredrik Trägårdh och Lars Lundquist. Joakim Rubin valdes till ny styrelseledamot. Lars Lundquist omvaldes som styrelsens ordförande. Bo Ingemarson har avböjt omval. Ersättning till styrelsen Årsstämman fastställde valberedningens förslag till oförändrat styrelsearvode enligt följande: 750 000 kronor till styrelsens ordförande och 300 000 kronor till var och en av övriga styrelseledamöter (totalt 2 550 000 kronor). Därutöver ska ett oförändrat arvode om sammanlagt 540 000 kronor utgå för arvodering för utfört utskottsarbete, varav ordföranden i revisionsutskottet ska erhålla 150 000 kronor och övriga två revisionsutskottsledamöter 75 000 kronor vardera. Resterande 240 000 kronor ska fördelas lika mellan de sammanlagt sex ledamöterna i ersättnings- samt investeringsutskotten. Principer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare Årsstämman beslutade att godkänna styrelsens förslag till principer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare. Den totala ersättningen består av fyra huvuddelar: fast lön, kort- och långsiktiga rörliga löneprogram och pensionsförmån. Valberedning 2010/2011 Årsstämman beslutade enligt valberedningens förslag, vilket i korthet innebär att styrelsens ordförande ska sammankalla de fem största aktieägarna i bolaget baserat på de vid utgången av augusti kända röstetalen, vilka aktieägare sedan äger utse en ledamot var till valberedningen. Valberedningen ska ledas av en av dess ledamöter. Högst två av valberedningens ledamöter får vara styrelseledamöter i bolaget. Information om valberedningens sammansättning publiceras på bolagets webbplats senast sex månader före årsstämman 2011. Fastställande av resultat- och balansräkningar 2009 och ansvarsfrihet Resultat- och balansräkningarna för år 2009 fastställdes och styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för 2009 års förvaltning. Bemyndigande om återköp och försäljning av egna aktier för 2008 års prestationsbaserade aktieprogram Årsstämman godkände styrelsens förslag till bemyndigande för styrelsen avseende förvärv och överlåtelse av egna aktier på börsen för 2008 års prestationsbaserade aktieprogram. Högst 250 000 aktier får förvärvas och överlåtas på Nasdaq OMX Stockholm; dock att bolagets innehav av egna aktier vid var tid inte ska överstiga 250 000 aktier. Detaljerad beskrivning av de beslut som fattades på bolagsstämman finns tillgängliga på bolagets webbplats.

Taggar: