BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2013

Fjärde kvartalet 2013
· Koncernens nettoomsättning fjärde kvartalet 2013 uppgick till 1 231 MSEK (1 054).
· Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 340 MSEK (230). Rörelseresultatet inkluderar omvärderingar av portföljer med köpta fordringar om 7 MSEK (–48). Rörelsresultatet för fjärde kvartalet 2012 belastades med kostnader för nedskrivning av IT-system i Tyskland med –17 MSEK, och omvärderingarna av portföljer med köpta fordringar för samma kvartal inkluderade –52 MSEK hänförligt till tyska portföljer.
· Rörelsemarginalen var 28 procent (22), inklusive och 27 procent (25) exklusive omvärderingar av portföljer med köpta fordringar.
· Nettoresultatet för kvartalet uppgick till 236 MSEK (176) och resultatet per aktie var 3,00 SEK (2,19).
· Investeringar i köpta förfallna fordringar uppgick till 266 MSEK (753).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 664 MSEK (653).

Helåret 2013
· Koncernens nettoomsättning för helåret 2013 uppgick till 4 566 MSEK (4 048).
· Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 1 207 MSEK (879). Rörelseresultatet inkluderar omvärderingar av portföljer med köpta fordringar om 7 MSEK (–83).
· Rörelsemarginalen var 26 procent (22), inklusive och 26 procent (23) exklusive omvärderingar av portföljer med köpta fordringar.
· Nettoresultatet för året uppgick till 819 MSEK (584) och resultatet per aktie var 10,30 SEK (7,32).
· Investeringar i köpta förfallna fordringar uppgick till 2 475 MSEK (2 014).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till  2 305 MSEK (1 986).
· Styrelsen föreslår en aktieutdelning på 5,75 kr (5,00) per aktie, totalt 452 MSEK (399).
· Under 2013 har bolaget under det tredje kvartalet förvärvat ca 1 197 773 egna aktier, motsvarande cirka 1,5% av antalet utestående aktier vid årets början. Återköp av egna aktier kommer att fortsätta under det första kvartalet 2014.

Kommentar från VD och koncernchef Lars Wollung

2013 är ett starkt år för Intrum Justitia, där vi avslutar året med en intäktsökning om 17 procent under det fjärde kvartalet och en rörelsemarginal på 28 procent. Rörelseresultatet i kvartalet ökade med 18 procent jämfört med samma period föregående år, justerat för omvärderingar av portföljer med fordringar samt valutaeffekter. Kassaflödet från rörelsen ökade med 2 procent till 664 MSEK under det fjärde kvartalet och vinsten per aktie under 2013 ökade med 41 procent.

Under kvartalet har samtliga tre geografiska regioner uppvisat en fortsatt positiv trend, framför allt regionerna Västra och Centrala Europa. Den starka ökningen i investeringar av förfallna fordringar de senaste åren bidrar till omsättningsökning och förbättrade marginaler i samtliga regioner.

Verksamhetsområdet Finansiella Tjänster har utvecklats väl under 2013 och visar en stark resultatutveckling även under det fjärde kvartalet. Avkastningen på förfallna fordringar uppgick till 21 procent. Investeringarna i förfallna fordringar uppgick till 266 MSEK, en väsentligt lägre nivå jämfört med samma kvartal förra året och föregående kvartal under 2013. Den lägre investeringsnivån under det fjärde kvartalet förklaras dels av en lägre volym av investeringar i stora portföljer, där skillnader i investeringsvolym kan vara betydande mellan enskilda kvartal och enskilda år, dels av lägre investeringar i forward flow-kontrakt där avkastningen ej bedöms nå upp till koncernens målsättning. Totalt sett är vi dock mycket nöjda med utvecklingen av portföljinvesteringar för 2013, där vi når en ökning om 23 procent jämfört med föregeånde år. Sett över den senaste femårsperioden har den årliga ökningen i portföljinvesteringar uppgått till 23 procent per år.

Vårt verksamhetsområde Kredithantering utvecklas stabilt och intäktstrenden från externa kunder är fortsatt positiv. Totalt sett ökade omsättningen med 6 procent justerat för valutaeffekter, en ökning som främst drivs av ökade volymer från koncernens egna portföljer med fordringar. Verksamhetsområdets marginaler var oförändrade för 2013 jämfört med föregående år. Arbetet med att öka inkasserings-effektivitet och därmed förbättra verksamhetsområdets marginaler fortsätter enligt plan.

Vår satsning på att utöka tjänsteutbudet med nya tjänster inom factoring samt betalnings- och finansieringslösningar för e-handel fortsätter och utgör långsiktigt ett bra komplement till vårt tjänsteutbud inom Kredithantering och Finansiella Tjänster. Verksamheten i Sverige och Finland utvecklas enligt plan, men den holländska satsningen utvecklas otillfredsställande och genomgår en översyn.

Presentation av bokslutskommunikén

Delårsrapport och presentationsmaterial finns tillgängligt på www.intrum.com/Investor relations. Rapporten kommenteras av verkställande direktör och koncernchef  Lars Wollung samt ekonomi- och finansdirektör Erik Forsberg i en telefonkonferens med start idag kl 9.00. Presentationen kan följas via www.intrum.com och/eller www.financialhearings.com. För att delta via telefon, ring +46 (0) 8 505 564 82 (SE) eller +44 (0) 207 660 20 78 (UK).

Lars Wollung, verkställande direktör och koncernchef, tel: 08-546 10 200

Erik Forsberg, ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-546 10 200

Annika Billberg, IR & Kommunikationsdirektör, tel 070-267 97 91

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3500  anställda i 20 länder. Koncernens omsättning uppgick 2013 till ca 4,5 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid NASDAQ OMX Stockholm sedan 2002, på listan för stora bolag. Mer information finns på www.intrum.com.