Brist på pengar tvingar en av fem unga att flytta hem

• Det blir allt svårare för unga att ta klivet ut i vuxenlivet. Fler än en av fem (21 %) under 35 år har minst en gång tvingats flytta tillbaka hem till sina föräldrar av ekonomiska skäl.

• En tredjedel av föräldrarna tror att barnen kommer att flytta ut senare än de vill på grund av brist på pengar. Dessutom säger lika många föräldrar att de kommer att behöva stödja barnen ekonomiskt även efter att de flyttat ut.
  • En av de bakomliggande orsakerna till ungas svårigheter kan vara för dåliga grundkunskaper i privatekonomi: I gruppen som tvingats flytta hem igen önskar två av tre att de hade lärt sig mer privatekonomi i skolan. Det är en väsentligt högre andel än bland övriga grupper. Skolan måste därför ta sitt ansvar för att rusta unga för en tuff ekonomisk verklighet.
  • En del av den verkligheten är onlinekonsumtion. Fler än fyra av tio (42 %) unga säger att tillgängligheten online bidrar till att de köper mer.

Detta framgår av kredithanteringsföretaget Intrum Justitias årliga konsumentrapport (European Consumer Payment Report), baserat på svar från 21 317 européer i 21 länder, varav 1 017 svenskar.

I undersökningen framgår tydligt att föräldrar vill ta sitt ansvar och ge barnen en bra start i vuxenlivet: 83 procent säger att de försöker lära sina barn hur de ska hantera pengar. Föräldrar och unga vuxna är överens om att barn borde lära sig mer privatekonomi i skolan. Nära hälften av alla tillfrågade 47 procent) önskar att de själva skulle ha lärt sig mer ekonomi i skolan. Bland de som tvingats flytta hem till föräldrarna säger hela 65 procent att de önskat att de lärt sig mer.

Intrum Justitia är på flera sätt engagerat i att stödja såväl företag som privatpersoner med betalningar. Företaget engagerar sig nu ytterligare för att fylla behovet av mer kunskap och förebygga ekonomiska svårigheter.

”Undersökningen visar att 4 av 5 svenskar tycker att elever behöver lära sig mer privatekonomi i skolan. Uppenbarligen har inte skolan resurser för att ta det ansvar som omgivningen vill att den ska ta. Det behövs moderna och relevanta verktyg och skolan måste rusta unga till starka individer med tillräckliga kunskaper för att klara sig på en tuffekonomisk marknad. Därför engagerar vi oss nu i undervisningen av unga. Vi har tillsammans med lärare tagit fram en interaktiv lektion om möjligheter och risker med dagens kreditsamhälle. Målet är att den ska nå kring 30 000 elever i Sverige under 2017”, säger Per-Henrik Persson, Intrum Justitias Sverigechef.

Mer fakta från undersökningen finns nedan.

Om Intrum Justitia
Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 850 anställda i 19 länder. Koncernens omsättning uppgick 2015 till ca 5,6 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid Nasdaq Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com.

Om European Consumer Payment Report 2016
European Consumer Payment Report genomfördes första gången 2013. I undersökningen ingår 21 317 konsumenter i 21 länder i Europa. Informationen i European Consumer Payment Report baseras på en självifylld webbundersökning som utförts av undersökningsföretaget United Minds. Enkäten genomfördes under perioden 12-26 september 2016.

För mer information:
Annika Billberg, Kommunikationsdirektör Intrum Justitia Group