Danko Maras utnämnd till ny ekonomi- och finansdirektör på Intrum

Danko Maras är för närvarande ekonomi- och finansdirektör på konfektyrföretaget Cloetta.

Danko Maras har varit CFO på Cloetta sedan 2012 och har dessförinnan haft ledande roller inom Unileverkoncernen i bland annat USA, Holland, Schweiz och Tyskland. Cloetta är börsnoterat på Nasdaq Stockholm Mid Cap och har ca 2 600 anställda i 13 länder i Europa. Koncernen omsatte 5.8 miljarder SEK under 2017.

“Jag är glad över att få välkomna Danko Maras till Intrum. Vi står inför spännande möjligheter de kommande åren med att skapa värde för kunder och ägare genom att fortsätta utveckla Intrum i enlighet med de strategiska mål vi presenterat. Organisk tillväxt inom kredithantering, utveckling av vår analyskapacitet, fortsatta investeringar i skuldportföljer samt kompletterande förvärv är prioriterade områden. Danko Maras har en gedigen erfarenhet av att verka i en internationell miljö och hans profil stämmer väl med våra behov när det gäller att vidareutveckla Intrum de kommande åren”, säger Mikael Ericson, VD och koncernchef på Intrum.

“Intrum är ett attraktivt bolag som har inlett en oerhört spännande resa som en självklar marknadsledare inom kredithantering. Jag tror att mina erfarenheter av att arbeta i en internationell, börsnoterad koncern kommer att vara värdefulla i min nya roll, både när det gäller att ta en aktiv del i det pågående förändringsarbetet och att arbeta med en fortsatt transparent och god relation till aktiemarknadens aktörer. Jag ser fram emot denna nya utmaning”, säger Danko Maras.

Thomas Moss, som för närvarande är tillförordnad ekonomi- och finansdirektör, kommer att fortsätta i sin nuvarande roll fram till 16 juli 2018 när Danko Maras tillträder. Han återgår därefter till sin ordinarie roll som Intrums koncernchefscontroller.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mikael Ericson, VD & Koncernchef
Tel: +46 8 546 102 02

Annika Billberg, Kommunikationsdirektör
Tel: +46 8 546 102 02

Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18.03.26 kl 18.30.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har över 8 000 engagerade och medkännande medarbetare som hjälper omkring 80 000 företag runt om i Europa. Under 2017 hade bolaget proformaintäkter på 12,2 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.