Delårsrapport januari – juni 2008

• Koncernens nettoomsättning andra kvartalet 2008 uppgick till 890,8 MSEK (786,9), en ökning med 13,2 procent. Den organiska tillväxten uppgick till 10,8 procent.
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 179,5 MSEK (147,7). I rörelseresultatet ingår M&A relaterade poster om netto positivt 5,5 MSEK och PD-omvärderingar om netto positivt 0,1 MSEK (2,0). Exklusive dessa poster uppgår rörelseresultatet till 173,9 MSEK och rö-relsemarginalen expanderar med 0,9 procentenheter till 19,5 procent (18,6).
• Nettoresultatet för årets andra kvartal ökade med 19,5 procent, till 112,0 MSEK (93,7).
• Resultat per aktie före utspädning ökade med 19,3 procent och uppgick till 1,42 SEK (1,19) för kvartalet. För första halvåret blev resultatet 2,77 SEK (2,43).
• Investeringar i Köp av avskrivna fordringar uppgick under andra kvartalet till 250,6 MSEK (125,2) utöver kvartalets betalning för det tidigare avtalade köpet av en österrikisk bankportfölj. Avkastning på köpta fordringar uppgick till 15,9 procent (18,8).
• Koncernens norska dotterbolag fick i juni tillbaka sin licens för inkassoverksamhet i Norge enligt ett beslut fattat av norska Justitiedepartementet.

Kommentar från VD och koncernchef Michael Wolf
”Den positiva operativa verksamhetsutvecklingen fortsätter med en 19-procentig ökning av rörelseresultatet. Glädjande är att CMS-verksamheten växer med 12,2 procent samtidigt som rörelsemarginalen expanderar med 1,2 procentenheter. Köp av avskrivna fordringar fortsätter den positiva trenden, vilket vi ser som en kvalitets-stämpel på vår verksamhetsledning och riskspridning. I Finland & Baltikum ökar omsättningen med 21,7 procent. Därmed har regionen för det 20:e kvartalet i rad uppvisat en omsättningsökning nära eller över 10 procent. Utvecklingen i Storbritan-nien & Irland har ännu inte motsvarat våra förväntningar. En mer kostnadseffektiv organisation ska uppnås bland annat genom den påbörjade regionaliseringen. Till sist, den 15 maj lanserade vi en ny varumärkesplattform, vilket markerar en milstolpe i vårt pågående strategiska arbete för att bli en katalysator för en sund ekonomi. ”

April–juni 2008:
Omsättning och resultat Koncernens nettoomsättning under årets andra kvartal uppgick till 890,8 MSEK (786,9). Omsättningsökningen uppgick till 13,2 procent, vilket inkluderar en organisk tillväxt om 10,8 procentenheter, 1,8 procent relaterat till förvärv, valutaeffekter om positivt 0,8 procentenheter samt –0,2 procentenheter relaterat till portföljuppskrivning. Rörelseresultatet uppgick till 179,5 MSEK (147,7). I rörelseresultatet ingår upp- och nedskrivningar av köpta portföljer om netto +0,1 MSEK (+2,0). I rörelseresultatet ingår en realisationsvinst om 8,9 MSEK från försäljning-en av verksamheten i Kiss Kredit-Info-Service-System AG, ett schweiziskt kreditundersök-ningsföretag, samt M&A-relaterade kostnader om 3,4 MSEK. Resultatet före skatt för perioden ökade med 19,5 procent till 149,3 MSEK (124,9) och periodens nettoresultat uppgick till 112,0 MSEK (93,7).

Januari–juni 2008:
Omsättning och resultat Koncernens nettoomsättning under årets första sex månader uppgick till 1 752,3 MSEK (1 544,7). Av omsättningsökningen om 13,4 procent svarade organisk tillväxt för 10,7 pro-centenheter, förvärv 1,9 procentenheter, valutaeffekter 1,2 procentenheter samt –0,4 procent-enheter som en följd av uppskrivningar av portföljer. Rörelseresultatet uppgick till 346,2 MSEK (288,7). Resultatet före skatt för perioden ökade med 14,1 procent, till 292,1 MSEK (255,9) och periodens nettoresultat uppgick till 219,1 MSEK (191,9).

Den kompletta delårsrapporten medföljer detta mail som bilaga