Delårsrapport januari-juni 2011

Andra kvartalet 2011

• Koncernens nettoomsättning andra kvartalet 2011 uppgick till 977,5 MSEK (922,5). Justerat för valutaeffekter ökade omsättningen med 10,1 procent varav den organiska tillväxten uppgick till 2,7 procent (–1,2).

• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 210,6 MSEK (180,6). Justerat för valutaeffekter motsvarar det en ökning av rörelseresultatet med 22,2 procent. I rörelseresultatet ingår omvärderingar av portföljer med köpta fordringar om 15,9 MSEK (1,0).

• Rörelsemarginalen var 21,5 procent (19,6).

• Nettoresultatet för kvartalet uppgick till 110,7 MSEK (85,3) och resultatet per aktie var 1,39 SEK (1,07).

• Investeringar i köpta avskrivna fordringar uppgick till 276,4 MSEK (198,3), en ökning med 39,4 procent.

• Kassaflödet från rörelsen är fortsatt starkt och uppgår till 326,5 MSEK (365,8).

Kommentar från VD och koncernchef Lars Wollung

Intrum Justitia fortsätter att utvecklas väl under 2011. Rörelseresultatet under andra kvartalet ökar med 22 procent justerat för valutaeffekter.

Vår Kredithanteringsverksamhet har en stabil utveckling och de åtgärder som vidtagits det senaste året för att effektivisera verksamheten och öka säljaktiviteterna har givit önskade resultat. Därtill utvecklas integrationen av nya och tidigare förvärv enligt plan. Den förvärvade verksamheten från Aktiv Kapital bidrar positivt till rörelseresultatet. Rörelseresultatet under andra kvartalet ökar med 9 procent justerat för valuta, och marginalen stärks till 13 procent. Den ökade investeringsnivån inom Köpta fordringar samt effekter av nyligen tecknade kontrakt med stora kunder bidrar till resultatförbättringen. Vårt operational excellence-program utvecklas väl och bäddar för ytterligare resultatförbättringar framgent.

Intrum Justitias verksamhetsområde Köp av fordringar utvecklas väl under såväl andra kvartalet som första halvåret. Investeringsnivån under det andra kvartalet ökade med 39 procent till 276 MSEK jämfört med föregående år. De senaste tolv månaderna har investeringarna uppgått till ca 1,3 miljarder SEK. Rörelseresultatet ökar med 47 procent justerat för valutaeffekter och avkastningen under kvartalet uppgick till 22,7 procent. Aktiviteten när det gäller små och medelstora portföljer är fortsatt god och efterfrågan på integrerade tjänster som innehåller sk forward-flow-kontrakt ökar. Därtill ser vi nu ökade aktiviteter avseende stora portföljer. Vårt ingångna avtal avseende en stor bankportfölj i Tyskland i slutet av juni är ett bra kvitto på detta.

I region Norra Europa ökar valutajusterade rörelseresultatet med 44 procent och marginalen stärks till ca 25 procent under andra kvartalet exklusive omvärderingar. Flera nya kundkontrakt har tecknats under kvartalet. En fortsatt god investeringsnivå inom köpta fordringar bidrar också till marginalförbättringen.

I region Centrala Europa ser vi fortsatt en försämring av rörelseresultatet. Det valutajusterade resultatet sjönk med 29 procent och marginalen är 14 procent. Sjunkande volymer i Tyskland till följd av att investeringsnivån när det gäller portföljer med fordringar varit för låg påverkar resultatet negativt. I slutet av juni ingick Intrum Justitia ett avtal om att förvärva en stor bankportfölj från Commerzbank med ett nominellt värde på 300 MEUR. Förvärvet kommer att ge positiva effekter i tredje kvartalet och framåt. I Ungern, Slovakien och Tjecken fortsätter den positiva trenden även under andra kvartalet, med ökad rörelsevinst.

I region Västra Europa ökar det valutajusterade rörelseresultatet med 6 procent och marginalen stärks till 19 procent. I regionen har vi fortsatt ett utmanande makroekonomiskt klimat men vi presterar trots det väl. Arbetet med att effektivisera och förbättra produktiviteten gör att vi är mycket konkurrenskraftiga, även i länder med svagare makroekonomisk utblick. I Nederländerna har våra åtgärder för att anpassa kostnadsbasen samt stärka säljorganisationen gett önskad effekt och vi har en ökning av resultatet såväl sekventiellt som jämfört med föregående år.

Allt tyder på att efterfrågan på tjänster som kombinerar traditionell kredithantering med att köpa fordringar kommer att fortsätta att öka. Ett marknadsledande bolag som Intrum Justitia, med ett integrerat tjänsteutbud inom dessa områden, gynnas av den här trenden. Vi ser goda möjligheter att fortsätta expandera vårt tjänsteutbud, framförallt i den tidiga delen av betalningskedjan som exempelvis kreditbeslut och betalningslösningar. Våra omfattande åtgärdsprogram för att öka resultatet i Kredithanteringsverksamheten fortsätter och förväntas ge god effekt kommande år.

För mer information, kontakta gärna:

Lars Wollung, VD och koncernchef

Tel: 46 8 546 102 02

Erik Forsberg, ekonomi- och finansdirektör

Tel: 46 8 546 102 02

Annika Billberg,IR & kommunikationsdirektör

Tel: 46 8 546 102 03, 46 702 67 97 91

E-post: a.billberg@intrum.com

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 100 anställda i 22 länder. Koncernens omsättning uppgick 2010 till 3,8 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid NASDAQ OMX Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com