Delårsrapport januari-mars 2011

• Koncernens nettoomsättning första kvartalet 2011 uppgick till 931,8 MSEK (955,2). Justerat för valutaeffekter ökade omsättningen med 5,1 procent varav den organiska tillväxten uppgick till 1,4 procent (1,4).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 165,7 MSEK (157,0) inklusive förlust vid avyttring av koncernens aktier i ett isländskt intresseföretag på –8,1 MSEK. Justerat för denna förlust samt valutaeffekter motsvarar det en ökning av rörelseresultatet med 18,2 procent.
  • Rörelsemarginalen exklusive förlusten vid avyttring av intressebolaget på Island var 18,7 procent.
  • Nettoresultatet för kvartalet uppgick till 108,8 MSEK (100,4) och resultatet per aktie var 1,35 SEK (1,26).
  • Investeringar i köpta avskrivna fordringar uppgick till 370,0 MSEK (170,8), en ökning med 117 procent.
  • Kassaflödet från rörelsen är fortsatt starkt och uppgår till 322,8 MSEK (327,0).
  • Koncernens kreditfacilitet har utökats till 4 miljarder SEK. Inom ramen för avtalet finns utrymme för ytterligare 2 miljarder SEK i kompletterande finansiering. Det nya avtalet är giltigt i fem år.

Intrum Justitia har haft en god inledning på 2011 och vårt rörelseresultat ökar med 18 procent justerat för valutaeffekter samt en förlust i samband med avyttring av vårt intresseföretag på Island.

Intrum Justitias verksamhetsområde Köp av fordringar utvecklas mycket väl under kvartalet. Investeringsnivån har mer än dubblerats till 370 MSEK jämfört med föregående år. Rörelse­resultatet ökar med 44 procent justerat för valutaeffekter och avkastningen under kvartalet uppgick till 19,3 procent. Vi ser fortsatt en god aktivitet när det gäller små och medelstora portföljer och efterfrågan på integrerade tjänster som innehåller sk forward-flow-kontrakt ökar.

Utvecklingen i Intrum Justitias Kredithanterings­verksamhet är god. De åtgärder som vidtagits det senaste året för att effektivisera verksamheten och öka säljaktiviteterna har givit önskade resultat. Därtill utvecklas integrationen av nya och tidigare förvärv enligt plan. Resultatet i första kvartalet dras emellertid ner av ett lägre resultat i Nederländerna jämfört med föregående år, medan länder som exempelvis Frankrike och de nordiska länderna utvecklas väl.

Region Norra Europa utvecklas väl, inom såväl kredithantering som köp av fordringar. Investeringsnivån har, glädjande nog, ökat kraftigt jämfört med förra året, med en en god marginalförbättring till följd. Det valutajusterade rörelseresultatet ökar med 47 procent och marginalen stärks till ca 20 procent.

I region Centrala Europa försämras det valutajusterade resultatet med 28 procent och marginalen är 17 procent. Regionens resultattillväxt är emellertid god om man exkluderar den tyska verksamheten. I Tyskland medför den åldrande portföljen med köpta fordringar att volymerna sjunker. Nu skapas en ny landsorganisation med stort fokus på säljaktiviteter samt sökandet av nya portföljer med fordringar. I Ungern, Slovakien och Tjecken fortsätter den positiva trenden även under inledningen av året, med ökad rörelsevinst.

I region Västra Europa ökar det valutajusterade rörelseresultatet med 9 procent och marginalen stärks till 16 procent. Tack vare god kostnadskontroll inom kredithanterings­verksamheten och en stark utveckling när det gäller köp av fordringar lyckas vi väl, trots det fortsatt utmanande makroekonomiska klimatet. I Nederländerna har åtgärder för att anpassa kostnadsbasen börjat ge effekt men utvecklingen i kvartalet har ej varit tillfredsställande.

Allt tyder på att efterfrågan på tjänster som kombinerar traditionell kredithantering med att köpa fordringar kommer att fortsätta öka under 2011. Ett marknadsledande bolag som Intrum Justitia, med ett integrerat tjänsteutbud inom dessa områden, gynnas av den här trenden. Vi ser goda möjligheter att fortsätta expandera vårt tjänsteutbud, framförallt i den tidiga delen av betalningskjedjan som exempelvis kreditbeslut och betalningslösningar. Våra omfattande åtgärdsprogram för att öka resultatet i Kredithanteringsverksamheten fortsätter och förväntas ge god effekt kommande år. Vi bedömer därtill att koncernens investeringar i fordringar kommer att överstiga 1 miljard SEK under 2011.

Delårsrapport och presentationsmaterial finns tillgängligt på www.intrum.com > Investerare. Rapporten kommenteras av verkställande direktör och koncern­chef Lars Wollung samt ekonomi- och finansdirektör Bengt Lejdström i en telefonkonferens med start idag kl 9.00. Presentationen kan följas via www.intrum.com och/eller www.financialhearings.com.
För att delta via telefon, ring +46 (0)8 5051 3793 (SE) eller +44 (0)20 7806 1967 (UK).

För mer information, kontakta gärna:

Lars Wollung, VD och koncernchef

Tel: 46 8 546 102 02

Erik Forsberg, ekonomi- och finansdirektör

Tel: 46 8 546 102 02

Annika Billberg,IR & kommunikationsdirektör

Tel: 46 8 546 102 03, 46 702 67 97 91

E-post: a.billberg@intrum.com

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 100 anställda i 22 länder. Koncernens omsättning uppgick 2010 till 3,8 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid NASDAQ OMX Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com