DELÅRSRAPPORT JANUARI-MARS 2017

FÖRSTA KVARTALET 2017

Koncernens nettoomsättning första kvartalet 2017 uppgick till 1 609 MSEK (1 408).

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 480 MSEK (428). I rörelseresultatet ingår omvärderingar av portföljer med köpta fordringar om 0 MSEK (5) samt jämförelsestörande kostnader för det planerade samgåendet med Lindorff om 17 MSEK. Rörelsemarginalen exklusive omvärderingar var 30 procent (30).

Nettoresultatet för kvartalet uppgick till 347 MSEK (310), och resultatet per aktie var 4,77 SEK (4,26).

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 707 MSEK (730).

Det redovisade värdet av köpta fordringar har ökat med 43 procent jämfört med det första kvartalet 2016. Kvartalets investeringar i köpta förfallna fordringar uppgick till 2 377 MSEK (738), varav 1 334 MSEK avser fordringar som köpts genom förvärvet av 1st Credit. Avkastningen på köpta fordringar var 17 procent (20).

KOMMENTAR FRÅN VD OCH KONCERNCHEF MIKAEL ERICSON

Intrum Justitia fortsätter att utvecklas väl under det första kvartalet 2017, med en stark resultatutveckling och en hög investeringsaktivitet. Koncernen uppnår samtliga tre finansiella mål, avseende tillväxt i vinst per aktie, avkastning på köpta fordringar samt kapitalstruktur. Vinsten per aktie ökar med 12 procent i kvartalet och har därmed ökat med 22 procent de senaste tolv månaderna.

Koncernens rörelseresultat ökar med 12 procent jämfört med samma period föregående år. Förbättringen är främst hänförlig till Finansiella tjänster och ökade investeringsnivåer inom köpta fordringar med god avkastning. Även för verksamhetsområdet Kredithantering har vi en positiv utveckling med god tillväxt och stabila marginaler. Inom våra regioner har vi en stark utveckling inom Centrala Europa. De större investeringar som gjorts inom denna region de senaste sex månaderna, främst förvärv av en skuldportfölj med säkerställda fordringar samt ett förvärv i Storbritannien, utvecklas i enlighet med våra förväntningar.

Vi har en fortsatt hög investeringsaktivitet under årets första månader, till följd av goda marknadsförutsättningar samt vår egen förmåga att dra fördel av koncernens breda närvaro geografiskt, i olika kundsegment och i olika tillgångsklasser. Inom köpta fordringar, exklusive det tidigare annonserade förvärvet i Storbritannien, ökar vi investeringsnivån i det första kvartalet till ca 1 miljard SEK jämfört med ca 700 miljoner SEK för samma period föregående år. Inom Kredithantering fortsätter vi vår strategi för tillväxt genom tilläggsförvärv, där vi genomför två investeringar i Frankrike. Slutligen annonserade vi i april att vi stärker vår närvaro i östra Europa genom förvärv av ett bolag i Rumänien.

Under det första kvartalet har vi fortsatt att förbereda för det planerade samgåendet med Lindorff. En anmälan om det planerade samgåendet gavs in till EU-kommissionen i april och målsättningen att slutföra transaktionen under det andra kvartalet 2017 kvarstår.

Vår strävan efter att vidareutveckla vårt arbete när det gäller hållbarhet och sund ekonomi fortsätter. Under april har Intrum Justitia avlagt sin första rapport till FN Global Compact efter första året som undertecknare av de tio principerna för ett hållbart samhälle. Rapporten finns tillgänglig på vår hemsida. Ett annat exempel på koncernens hållbarhetsarbete under det första kvartalet är initiativet till utvecklingen av en kod för sunda betalningstider i näringslivet i Sverige. Intrum Justitia driver arbetet med koden och samarbetar med flertalet svenska näringslivsorganisationer för att påverka såväl politiska beslutsfattare som näringslivets aktörer att verka för att företag inte pressar sina underleverantörer till att acceptera längre betalningstider än rådande praxis om 30 dagar samt att betala inom avtalad kredittid.

Intrum Justitia erbjuder företag marknadens mest konkurrenskraftiga lösningar inom kredithantering och finansiella tjänster, där våra kunder får mer resurser att fokusera på den egna kärnverksamheten. Geografiskt kan vi erbjuda våra kunder lösningar i fler länder än någon konkurrent, genom vår närvaro i 21 länder i Europa. Vår utveckling under årets första månader bekräftar vår starka affärsmodell och förtroendet från vår kundbas. Koncernens utsikter för uthållig och lönsam tillväxt under kommande år är därför god.

PRESENTATION AV DELÅRSRAPPORTEN

Bokslutskommuniké och presentationsmaterial finns tillgängligt på www.intrum.com/Investor relations. Rapporten kommenteras av verkställande direktör och koncernchef Mikael Ericson samt ekonomi- och finansdirektör Erik Forsberg i en telefonkonferens med start den 25 april kl 9.00. Presentationen kan följas via www.intrum.com och/eller www.financialhearings.com. För att delta via telefon, ring 08-566 425 09 (SE) eller +44 20 300 898 07 (UK).

YTTERLIGARE INFORMATION

Mikael Ericson, VD och koncernchef, tel: 08-546 102 02

Erik Forsberg, ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-546 102 02

Erik Forsberg är kontaktperson enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen i denna bokslutskommuniké är sådan information som Intrum Justitia AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades,genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2017 kl. 7.00 CET.

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 4 200 anställda och affärsverksamhet i 21 länder. Koncernens omsättning uppgick 2016 till ca 6,1 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid Nasdaq Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com.