Delårsrapport januari–september 2007

• Koncernens nettoomsättning tredje kvartalet 2007 uppgick till 792,5 MSEK (725,6), en ökning med 9,2 procent; organisk tillväxt uppgick till 10,6 procent.
• Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 10,1 procent till 172,6 MSEK (156,7). I rörelseresultatet ingår upp- och nedskrivningar av köpta portföljer om netto –2,5 MSEK (+10,2). Exklusive omvärderingar ökade rörelseresultatet med 19,5 procent, motsvarande en rörelsemarginal om 22,0 procent (20,5).
• Nettoresultatet för årets tredje kvartal ökade med 11,3 procent, till 115,4 MSEK (103,7).
• Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,46 SEK (1,30) för kvartalet. För årets första nio månader blev resultatet 3,90 SEK (3,24) per aktie.
• Investeringar i Köp av avskrivna fordringar uppgick under tredje kvartalet till 143,0 MSEK (271,9). Avkastning på köpta fordringar uppgick till 17,1 procent (18,9). För årets första nio månader uppgick avkastningen till 18,5 procent (15,7).

”Utvecklingen i det tredje kvartalet, med organisk tillväxt om 10,6 procent och för-bättrad lönsamhet med 1,5 procentenhet ökad rörelsemarginal, exklusive portföljom-värderingar, ger ytterligare stöd till våra finansiella mål. Vi har ett bra inflöde av nya kunder och i viktiga länder som Sverige och Finland ser vi att merförsäljningsinsatser på befintliga kunder ger resultat. Regionen Polen, Tjeckien, Slovakien & Ungern har för andra kvartalet i rad markant ökat såväl omsättning som resultat. Åtgärderna i England har ännu inte fått fullt genomslag i lönsamheten, trots att vi har lyckats med att attrahera nya kunder. Vår kunskap om konsumenternas betalningsbeteenden har stor betydelse för verksamhetsområdet Kredithantering, som rapporterar god tillväxt, med 7,3 procent. Köp av avskrivna fordringar fortsätter att utvecklas väl med en omsättningsväxt om 35 procent och en avkastning om 17,1 procent. Den strategiska förändringen av Intrum Justitia löper på enligt plan.”

Michael Wolf, vd och koncernchef, Intrum Justitia