DELÅRSRAPPORT JANUARI-SEPTEMBER 2015

• Koncernens nettoomsättning tredje kvartalet 2015 uppgick till 1 386 MSEK(1 309).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 452 MSEK (415). I rörelseresultatet ingår omvärderingar av portföljer med köpta fordringar om 29 MSEK (15) samt en negativ påverkan om 31 MSEK för främst omvärdering av kapitaliserade kostnader hänförliga till tidigare år. Rörelsemarginalen exklusive omvärderingar av köpta fordringar var 31 procent (31).
  • Nettoresultatet för kvartalet uppgick till 330 MSEK (311), och resultatet per aktie var 4,51 SEK (4,09).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 805 MSEK (788).
  • Det redovisade värdet av köpta fordringar har ökat med 8 procent jämfört med det tredje kvartalet 2014. Kvartalets investeringar i köpta förfallna fordringar uppgick till 320 MSEK (267).

Kommentar från VD och koncernchef Lars Wollung
Intrum Justitias tredje kvartal innebar en fortsatt god utveckling, där kvartalets rörelseresultat om 452 MSEK är det hittills högsta i Intrum Justitias historia. Rörelseresultatet har ökat med 9 procent jämfört med samma period föregående år och med 3 procent justerat för valutaeffekter och omvärderingar. Vinsten per aktie har ökat med 26 procent de senaste tolv månaderna, väl över vårt finansiella mål.

För våra regioner hade vi en positiv utveckling i Västra Europa med ökad tillväxt och förbättrade marginaler för det tredje kvartalet. I Västra Europa har vi under kvartalet även ingått avtal om förvärv av ett bolag som kommer att bidra positivt till vår marknadsposition och lönsamhet i regionen. Regionerna Centrala Europa och Norra Europa uppvisar fortsatt mycket god lönsamhet, med rörelsemarginaler exklusive omvärderingar om 32 procent respektive 35 procent, i nivå med samma period föregående år.

Inom våra verksamhetsområden har vi en god utveckling inom Kredithanteringstjänster, där vi ser positiva effekter från såväl tidigare förvärv som förbättrad operationell effektivitet. Jämfört med samma period föregående år uppnår vi såväl tillväxt som förbättrade marginaler, där verksamhetsområdets intäkter ökat med 2 procent och resultatet med 7 procent, exklusive valutaeffekter. Inom Finansiella Tjänster har vi en fortsatt ökning av det redovisade värdet av köpta fordringar om 8 procent för det tredje kvartalet, jämfört med samma period föregående år. Våra portföljer inom köpta fordringar utvecklas väl, vilket resulterat i betydande positiva omvärderingar om totalt 67 MSEK hittills under 2015 varav 29 MSEK under det tredje kvartalet.

Genom en stark kombination av tjänster för kredithantering och finansiering skapar Intrum Justitia värde för våra kunder, aktieägare och samhället, där vi tror att efterfrågan på tjänster för effektiv och ansvarsfull hantering av krediter kommer vara betydande under lång tid framöver. Intrum Justitia är därför väl positionerat för fortsatt lönsam tillväxt där vi når eller överträffar våra finansiella mål. Vi har en stabil bas av återkommande investeringsmöjligheter inom små och medelstora portföljer för köpta fordringar, med en god avkastning. För större portföljer inom bank- och finanssektorn kommer vi att agera fortsatt disciplinerat men utnyttja den konkurrensfördel vi har genom vår låga finansieringskostnad för att skapa en lönsam tillväxt. Även inom vår kredithanteringsverksamhet ser vi goda möjligheter till tillväxt under kommande år. Vårt program för ständiga förbättringar inom operationell effektivitet har fortsatt god potential. Vidare ser vi en möjligheter till värdeskapande genom förvärv av små och medelstora bolag, där vi under den senaste 12-månadersperioden ökat takten genom förvärv med en total köpeskilling överstigande 400 MSEK.

Presentation av delårsrapporten
Delårsrapport och presentationsmaterial finns tillgängligt på www.intrum.com/Investor relations. Rapporten kommenteras av verkställande direktör och koncernchef Lars Wollung samt ekonomi- och finansdirektör Erik Forsberg i en telefonkonferens med start idag kl 9.00. Presentationen kan följas via www.intrum.com och/eller www.financialhearings.com. För att delta via telefon, ring 08-566 426 63 (SE) eller +44 20 342 814 08 (UK).

Lars Wollung, verkställande direktör och koncernchef, tel: 08-546 102 02
Erik Forsberg, ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-546 102 02

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 800 anställda i 20 länder. Koncernens omsättning uppgick 2014 till ca 5,2 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid Nasdaq Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com.