Ett förändrat utbytesförhållande för samgåendet mellan Intrum Justitia och Lindorff kommer att föreläggas morgondagens extra bolagsstämma

Nordic Capital offentliggjorde tidigare idag att en överenskommelse träffats med SEB Fonder, AMF och Lannebo Fonder om att föreslå ett förändrat utbytesförhållande för samgåendet mellan Intrum Justitia och Lindorff. SEB Fonder, AMF och Lannebo Fonder innehar sammanlagt cirka 17,2 % av det totala antalet aktier per den 30 november 2016, motsvarande samma antal röster, i Intrum Justitia.

Intrum Justitias styrelse har därefter överenskommit med Nordic Capital om att förändra utbytesförhållandet för samgåendet mellan Intrum Justitia och Lindorff, i enlighet med överenskommelsen mellan Nordic Capital och SEB Fonder, AMF och Lannebo Fonder. Enligt överenskommelsen kommer Intrum Justitias nuvarande aktieägare att erhålla 55% av aktierna i Intrum Justitia efter samgåendet, jämfört med de 53% som offentliggjordes den 14 november 2016, vilket innebär en förbättring för Intrum Justitias nuvarande aktieägare.

Det föreslagna samgåendet mellan Intrum Justitia och Lindorff kommer att prövas vid en extra bolagsstämma som hålls imorgon den 14 december 2016. Styrelsen har beslutat att revidera sitt ursprungliga förslag till morgondagens extra bolagsstämma avseende utbytesförhållandet i enlighet med överenskommelsen med Nordic Capital. Några andra ändringar i förslaget görs inte.

Styrelsen reviderade förslag finns tillgängligt på bolagets hemsida.

För ytterligare information v g kontakta:

Mikael Ericson, VD och koncernchef, tel: 08 546 102 02

Erik Forsberg, Finansdirektör, tel: 08 546 102 02

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 850 anställda och affärsverksamhet i 19 länder. Koncernens omsättning uppgick 2015 till ca 5,6 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid Nasdaq Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com.