Incitamentsprogram till Intrums föreslagna styrelseordförande

Styrelsen för Intrum AB (publ) (”Intrum”) har informerats av sin största aktieägare, ett bolag kontrollerat av Nordic Capital1, om att det har utfärdat 1 525 000 köpoptioner, som ger rätt att förvärva 1 525 000 Intrum-aktier, till den föreslagne styrelseordförande Magnus Lindquist. Köpoptionerna ställs ut för att ytterligare sammanlänka hans intressen med aktieägarnas.

Utfärdandet av köpoptioner till Magnus Lindquist medför ingen utspädning för Intrums övriga befintliga aktieägare och innebär heller inga tillkommande kostnader för Intrum.

Köpoptionerna har förvärvats på marknadsmässiga villkor och värdet på köpoptionerna har beräknats av ett oberoende värderingsinstitut, med tillämpning av en allmänt accepterad värderingsmodell (Black-Scholes). Köpoptionerna är indelade i sex serier och varje köpoption ger rätt att köpa en Intrum-aktie under en viss lösenperiod och till ett visst lösenpris beroende på serie. Lösenperioderna är individuella per serie och infaller i det första kvartalet 2023 för den första serien, i det andra kvartalet 2023 för den andra serien, i det fjärde kvartalet 2023 för den tredje serien, i det andra kvartalet 2024 för den fjärde serien och i det fjärde kvartalet 2024 för den femte och sjätte serien. De sex serierna har lösenpriser mellan 275 kronor och 475 kronor. Köpoptionerna har förvärvats av Magnus Lindquist för ett sammanlagt värde om cirka 3 miljoner kronor.

Programmet har utarbetats av Nordic Capital tillsammans med externa rådgivare.

För mer information, vänligen kontakta:
Kristin Andersson, PR & Media Relations Director
+46 70 585 78 18
ext-kristin.andersson@intrum.com

1Aktierna i Intrum ägs av Cidron 1748 S.à r.l. som indirekt ägs av Nordic Capital Fund VIII (dvs. Nordic Capital VIII Alpha, L.P. och Nordic Capital VIII Beta, L.P.)

Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 mars 2022 kl. 08.00.