Intrum AB – Bokslutskommuniké 2021

• Ett säsongsmässigt starkt fjärde kvartal, affärsverksamheten påverkades inte av omikron
  • Fortsatt positivt ekonomiskt stämningsläge, trots inflationstryck och utmaningar i leverantörskedjan
  • Betydelsefulla kundvinster och bibehållna kunder, inklusive ett större CMS-uppdrag i Storbritannien
  • Leverans av de viktigaste prioriteringarna; transformation och organisk tillväxt
  • Snabbare ärendemigrering och utökad användning av globala front offices
  • Synlig skalbarhet i den operativa plattformen med en robust tillväxt i kassaflödesbaserade intäkter och stabila kassaflödesbaserade kostnader som driver på marginalexpansionen

Sammanfattning finansiella resultat, oktober-december 2021 (okt-dec 2020)

• Justerat rörelseresultat (EBIT) ökade till 2 355 MSEK (1 611)
  • Cash EBIT ökade till 2 171 MSEK (1 523)
  • Q4 cash EPS ökade till 13,93 SEK (9,00)
  • Q4 cash RoIC ökade till 12,0 procent (8,7)
  • Tillgänglig likviditet vid kvartalets slut uppgick till 19,5 miljarder SEK (17,1)

Helåret 2021 (helåret 2020)

• Justerat rörelseresultat (EBIT) ökade till 7 014 MSEK (5 738)
  • Cash EBIT ökade till 6 343 MSEK (5 580)
  • Cash EPS ökade till 28,98 SEK (25,28)
  • Cash RoIC ökade till 8,9 procent (7,7)
  • Nettoskuld/Helår cash EBITDA uppgick till 3,9x (4,0x)

Utdelningsförslag
Styrelsen i Intrum AB föreslår årsstämman att till aktieägarna utdela 13,50 SEK (12,00) per aktie, motsvarande totalt 1 631 MSEK (1 450).

Presentation av bokslutskommuniké
Anders Engdahl, vd och koncernchef, och Michael Ladurner, CFO, presenterar resultatet och svarar på frågor i en audiocast med telefonkonferens kl. 09.00. Presentationen kommer att hållas på engelska. För att lyssna, vänligen ring:

+46 8 519 993 83 (SE)
+44 333 300 9264 (UK)
+1 646 722 4902 (US)

Link to the audiocast

Kommentar från vd och koncernchef Anders Engdahl
”För 2021 såg vi en tillväxt av de kassaflödesbaserade intäkterna med 4 procent, vilket också drevs på av ett säsongsmässigt starkt fjärde kvartal som inte påverkats av omikron. Under samma period ökade cash EBITDA med 6 procent och cash EBIT med 14 procent, vilket visar verksamhetens operativa leveransförmåga.

Inom segmentet Kredithantering fortsatte det normaliserade inflödet av nya ärenden under fjärde kvartalet med förbättrade inflöden över hela linjen, inklusive nya ärenden med högre värde, en trend som förväntas fortsätta in i 2022. Under 2021 har vårt fokus på kunderbjudandet i kombination med hög kommersiell aktivitet gjort det möjligt att vinna nya uppdragsgivare och behålla viktiga befintliga. I Storbritannien fick vi bland annat ett omfattande uppdrag från en stor bank som inkluderade outsourcing av bankens tjänster inom sena betalningar och inkassoverksamheten.

Inom våra Strategiska marknader ser vi en bred och tydlig återhämtning från pandemin med en mycket stark avslutning på 2021. I Spanien har särskilt vår fastighetsverksamhet utvecklats starkt med en försäljning av REs (Real Estate) på 3,7 miljarder kronor under fjärde kvartalet och 12,8 miljarder kronor för helåret, vilket representerar cirka 2,4 procent av all motsvarande försäljning i Spanien. I Italien har vi sett en fortsatt normalisering av rättssystemet under fjärde kvartalet och det finns betydande möjligheter till ytterligare tillväxt, särskilt inom området för UtP (Unlikely to Pay) där redan 53 miljarder kronor i AuM (tillgångar under förvaltning) har adderats till plattformen under 2021. I Grekland, fortsätter den starka resultat-utvecklingen.

Segmentet Portföljinvesteringar hade för helåret en rekordhög bruttoinkassering på 11,8 miljarder kronor (11,0), samt en återgång till tillväxt i form av insatt kapital på 8,1 miljarder kronor (5,1) med attraktiv avkastning. Segmentet har kraftigt överträffat förväntningarna under året. Framöver räknar vi med att investera i linje med vårt tvåsiffriga organiska tillväxtmål.

Transformationen mot ONE Intrum har gjort viktiga framsteg med betydande hävstångseffekter. Genom att optimera resursfördelningen och fokusera på moderna, gemensamma plattformar har vi kunnat öka kassaflödesbaserade intäkter med 10 procent jämfört med före pandemin, och samtidigt hålla kassaflödesbaserade utgifter oförändrade mellan 2019 och 2021. Vi avslutar 2021 med fyra globala front offices som täcker 15 marknader och cirka 16 procent av alla Intrum-samtal globalt per månad. Under 2021 har vi också påskyndat migrationen av ärenden till vår nya plattform, den är nu vårt största inkasseringssystem där cirka 20 procent av alla Intrum-ärenden finns.

Vår hållbarhetsagenda har tagit stora steg framåt och vi närmar oss målen i vår strategi. Det gläder mig att både Intrums kundnöjdhetsindex och index för medarbetaengagemang har ökat för tredje året i rad, till de högsta nivåerna hittills. Under hösten slutförde vi en granskning av mänskliga rättigheter i linje med FN:s vägledande principer för företagande och mänskliga rättigheter, och vi arbetar nu med att definiera åtgärder för att minimera dessa risker.

Våra två huvudprioriteringar kommer att stå fast under 2022 med fortsatt genomförande av transformationen till ONE Intrum och organisk tillväxt. Vi förväntar oss fortsatt normalisering i vårt CMS-segment, ytterligare pådrivet av att våra kommersiella framgångar från 2021 börjar bidra och nyttjar skalfördelarna med ONE Intrum-plattformen. År 2022 bör vi också se en återgång till normalt säsongsmönster med relativt svagare första och tredje kvartal och starkare andra och fjärde kvartal.”

Michael Ladurner, Chief Financial Officer

+46 8 546 102 02
ir@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 27 januari, 2021 kl. 07.00.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2021 hade bolaget intäkter på 17,8 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.