Intrum AB – Delårsrapport april-juni 2023

• Säsongsmässigt starkt andra kvartal med hög kommersiell aktivitet och växande tillgångar under förvaltning (AUM)
  • Tillväxt i kassaflödesbaserade intäkter drivet av segmentet Kredithanteringstjänster medan Strategiska Marknader och Portföljinvesteringar stabiliserades efter en period av långvarig tillväxt
  • Skuldsättningsgraden ökade till 4,6x till följd av betydande investeringar under kvartalet, utdelning och negativa valutaeffekter
  • Ett antal strategiska prioriteringar genomfördes under kvartalet: slutförde förvärvet av Arrows servicing-plattformar i Storbritannien, förvärvade Haya Real Estate i Spanien, avslutade verksamheten i Brasilien, tecknade avtal om att avyttra verksamheterna i Rumänien och Baltikum samt sålde en plattform i Finland som inte är relaterad till kärnverksamheten
  • Kostnadsprogram utökat från 0,6 miljarder SEK till mer än 0,8 miljarder SEK, varav merparten kommer realiserats vid slutet av 2023, på löpande årsbasis

• De främsta prioriteringarna framöver är att öka kassaflöden från Servicing och minska skuldsättningen
  • Alla tillgängliga kassaflöden kommer i huvudsak dedikeras till att minska skuldsättningen och förbättra den finansiella riskprofilen. För att uppnå detta kommer vi att (i) undersöka att lämna tre marknader, (ii) begränsa balansräkningsinvesteringar under resten av 2023 och 2024 medan vi utforskar en asset management-verksamhet, (iii) rekommendera att ingen utdelning betalas ut 2024 efter utbetalning om 13,5 SEK per aktie 2023 (~18 procent på aktiepris om 75 SEK) och (iv) undersöka ytterligare tillvägagångs-sätt att reducera skuldsättningen

Finansiella resultat, april-juni 2023 (april-juni 2022)

• Kassaflödesbaserade intäkter ökade till 6 414 MSEK (6 266)
  • Cash EBITDA minskade till 3 236 MSEK (3 408)
  • Justerad omsättning ökade till 4 978 MSEK (4 825)
  • Justerad EBIT minskade till 1 468 MSEK (1 701)
  • Q2 cash EPS uppgick till 6,16 SEK (9,12)
  • Q2 justerad avkastning portföljinvesteringar var 14 procent (14)
  • Tillgänglig likviditet vid kvartalets slut uppgick till 13 miljarder SEK (17

Presentation av kvartalsrapporten
Andrés Rubio, vd och koncernchef, och Michael Ladurner, CFO, presenterar resultatet och svarar på frågor i en audiocast med telefonkonferens kl. 09.00. Presentationen kommer att hållas på engelska.

För att delta via audiocast, vänligen använd denna länk
För att delta via telefonkonferens, vänligen registrera dig här

Kommentar från vd och koncernchef Andrés Rubio
”Det andra kvartalet var säsongsmässigt starkt med en hög aktivitetsnivå i hela verksamheten. Under kvartalet har vi tagit ett antal viktiga steg för att Förenkla & Fokusera vår verksamhet. Vi har tecknat avtal om att lämna Brasilien, Rumänien och Baltikum, och vi har sålt en plattform i Finland som inte tillhör kärnverksamheten. Vid slutförandet kommer dessa transaktioner att frigöra ~ 0,6 miljarder SEK. Utöver detta har vi beslutat att undersöka en potentiell försäljning av verksamheterna i Tjeckien, Slovakien och Ungern, och dessa potentiella försäljningsintäkter kan användas till att minska vår nettoskuld.

Vi fortsätter att utveckla och stärka vår servicing-affär i två av våra franchise-marknader i och med att vi slutförde förvärvet av Arrows servicing-plattformar i Storbritannien samt förvärvet av Haya Real Estates servicing-plattform i Spanien. I Storbritannien stärker vi vår kapacitet inom hantering av säkerställda lån och tillgångar samt breddar och fördjupar erbjudandet mot såväl befintliga som nya uppdragsgivare. I Spanien medförde förvärvet av Haya stora kontrakt med viktiga uppdragsgivare som BBVA, CaixaBank och Grupo Cooperativo CajaMar, och som innebar att Intrum senare tilldelas ett långtidskontrakt för hanteringen av CaixaBanks fastighetsportfölj.

Som en del av kostnadsprogrammet som lanserades i slutet av det första kvartalet 2023 har vi fortsatt att analysera och definiera potentiella besparingar, vilket gör det möjligt att höja målsättningen. Detta riktade program kommer därför att utökas från det ursprungliga målet på 0,6 miljarder SEK till mer än 0,8 miljarder SEK, där merparten kommer att ha realiserats i slutet av 2023 på löpande årsbasis.

Våra prioriteringar framöver är att: (I) öka kassaflödena från Servicing och (II) minska skuldsättningen
Som den största tredjepartsleverantören inom Servicing i Europa kommer vi att ha stor nytta av: (i) vår senaste förändring i ledningsstruktur och ökat kommersiellt fokus, (ii) möjligheten att serva våra kunder genom fler stadier i kreditvärdekedjan, och (iii) fokusera vårt geografiska avtryck på de viktigaste marknaderna. Detta kommer att fungera som en katalysator för att öka serviceintäkterna, i en miljö där våra tjänster behövs mer än någonsin. Denna omsättningstillväxt tillsammans med vår närliggande kostnadsbesparing och fortsatta fokus på servicing-marginal kommer att leda till förbättrad operationell utväxling och ökad kassagenerering från vår kapitallätta verksamhet. Kassaflödet kommer i första hand att användas för att minska skuldsättningen och stärka Servicing-verksamheten genom strategiska företagsförvärv.

Vi undersöker också ytterligare åtgärder för att direkt minska skuldsättningen. Som beskrivits ovan överväger vi att lämna ytterligare tre, mer betydande marknader (redan avyttrat fem marknader i H1). Vi planerar också att strikt begränsa nya balansräkningsfinansierade portföljinvesteringar för resten av 2023 och 2024, medan vi undersöker en mer kapitallätt asset management-modell. Styrelsen och ledningen avser vid nästa årsstämma att inte föreslå någon utdelning under 2024. Detta bör sättas i relation till den annonserade utdelningen om 13,5 SEK per aktie i 2023 (motsvarande en avkastning per aktie om ~18 procent vid ett aktiepris om 75 SEK) med den andra delutbetalningen senare i år. Dessutom undersöker vi ytterligare åtgärder för att minska skuldsättningen.

Som en konsekvens av dessa åtgärder kommer vårt tillgängliga kassaflöde i huvudsak ägnas åt att minska skuldsättningen och förbättra vår finansiella riskprofil.

På vår kapitalmarknadsdag i Stockholm den 13 september kommer jag tillsammans med kollegor från koncernledningen att presentera vår strategi, operationella och finansiella prognos och målsättning på medellång sikt.”

Emil Folkesson, Head of CFO Office and Investor Relations Director
ir@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 juli 2023 kl. 07.00.