Intrum AB – delårsrapport juli-september 2022

• Starkt, motståndskraftigt underliggande resultat under ett säsongsmässigt långsammare kvartal
  • Alla segment bidrar till tillväxten, kassaflödesbaserade intäkter ökade med 9 procent och cash EBITDA med 4 procent och RTM cash EPS på över 30 SEK
  • Fortsatt starkt resultat inom Portföljinvesteringar respektive Strategiska marknader med betydelsefulla nya kundkontrakt i Italien och för CMS i Schweiz
  • Skuldsättningsgraden stabil på 4,0x till följd av fortsatta negativa valutakursförändringar. Vid en konstant valutakurs per Q2 ’22 minskar skuldsättningsgraden till 3,9x
  • Fjärde kvartalet förväntas bli säsongsmässigt starkt trots en mer utmanande makroekonomisk omvärld, med ökande efterfrågan på våra tjänster och lösningar, i synnerhet kredithanteringstjänster, under kommande kvartal

Sammanfattning finansiella resultat, juli-september 2022 (juli-september 2021)

• Justerat rörelseresultat (EBIT) ökade till 1 564 MSEK (1 533)
  • Cash EBIT ökade till 1 396 MSEK (1 394)
  • Cash EPS minskade till 2,48 SEK (3,68)
  • Cash RoIC minskade till 7,3 procent (7,8)
  • Tillgänglig likviditet vid kvartalets slut uppgick till 17,3 miljarder SEK (19,0)

Presentation av kvartalsrapporten
Andrés Rubio, tillförordnad vd och koncernchef, och Michael Ladurner, CFO, presenterar resultatet och svarar på frågor i en audiocast med telefonkonferens kl. 09.00. Länk till audiocast. Presentationen kommer att hållas på engelska, för att lyssna, vänligen ring:

+46 8 505 163 86 (SE)
+44 20 319 848 84 (UK)
+1 412 317 6300 (US)

Pinkod: 2071733#

Kommentar från tillförordnad vd och koncernchef Andrés Rubio
”Under mina första månader som tillförordnad vd och koncernchef har jag haft förmånen att själv få bevittna Intrums betydelsefulla arbete för att hjälpa individer och företag som har hamnat i en svår situation att komma tillbaka på rätt spår och återta kontrollen över sin ekonomi. Under årets första nio månader har cirka 2,5 miljoner kunder kunnat betala sina skulder och bli skuldfria med Intrum. Att hjälpa våra uppdragsgivare att få betalt, och samtidigt se till att deras kunder behandlas rättvist och respektfullt, är kärnan i Intrums kultur och vår största drivkraft.

Under det tredje kvartalet fortsatte Intrum att visa finansiell styrka och goda resultat. Kassaflödesbaserade intäkter ökade med 9 procent och cash EBITDA med 4 procent jämfört med det tredje kvartalet 2021, med positiva bidrag från alla tre affärssegment.

Kvartalet påverkades återigen av betydande valutakursrörelser, särskilt den svenska kronan som har försvagats med 6 procent mot euron sedan början av året. Medan detta har haft en positiv påverkan på vår resultaträkning till följd av att 70 procent av våra intäkter upptas i euro, har vår skuldsättningsgrad påverkats negativt som en konsekvens av att skuldsättningen uppgick till ett högre värde i euro på balansdagen. Vid en konstant valutakurs per andra kvartalet 2022 minskar skuldsättningsgraden till 3.9x. Vår likviditet är fortsatt mycket robust och uppgår till 17,3 miljarder SEK.

Vi fortsätter att arbeta för att uppnå alla våra finansiella mål på medellång sikt, inklusive skuldsättningsmålet, med en tydlig strävan att uppnå en skuldsättningsgrad på 3,5x så snart det är möjligt.

Transformationsprogrammet ONE Intrum löper på bra och volymerna i den globala verksamheten fortsätter att öka. Jag har kunnat bekräfta de förväntade årliga nettobesparingarna om minst 1 miljard SEK och jag är övertygad om att programmet kommer att ge oss verktyg för att balansera våra globala skalfördelar med en stark lokal marknadskännedom, och därigenom säkerställa att vi kan erbjuda våra kunder marknadens bästa lösningar. Jag kommer att återkomma med en fullständig uppdatering om ONE Intrum i första kvartalet 2023.

Inom Kredithanteringstjänster fortsatte vi att se en ökning av ärenden med lägre skuldbelopp och provisioner liksom en ökad inkassering, vilket är kostnadsdrivande. I intäktstermer har dock denna underliggande tillväxt till största delen uppvägts av ett lägre inflöde av ärenden från banker och finansiella institutioner till ett högre värde och med högre provisioner, jämfört med nivåerna före pandemin. Vi förväntar oss ett ökat inflöde av fordringar från banker och finansiella institutioner 2023, till följd av den turbulenta makroekonomiska omvärlden, ökande konsumentkrediter i allmänhet och ökande steg 2-lån i synnerhet. Kassaflödesbaserade intäkter ökade med 5 procent till 1 042 MSEK jämfört med tredje kvartalet 2021, medan både cash EBITDA och cash EBIT minskade med 13 procent på grund av högre rörelsekostnader i segmentet. Cash RoIC uppgick till 6,9 procent (8,3).

Strategiska marknader uppvisar en fortsatt stark utveckling under tredje kvartalet med betydande förbättringar av alla nyckeltal jämfört med tredje kvartalet 2021. Kassaflödesbaserade intäkter uppgick till 1 412 MSEK, vilket var 22 procent högre än under tredje kvartalet 2021, medan cash EBITDA och cash EBIT ökade med 45 procent till 718 MSEK respektive 699 MSEK. Cash RoIC uppgick till 18,6 procent (12,4).

Inom Portföljinvesteringar överträffades den aktiva prognosen med ett index på 106 procent under kvartalet med Cash RoIC om 9,6 procent (9,9). Det ligger i linje med den gradvisa normaliseringen av överprestanda i förhållande till aktiva prognoser som har kommunicerats sedan början av året. Mot bakgrund av en alltmer utmanande makroekonomisk omvärld börjar vi se en högre avkastning för nya portföljinvesteringar, vilket också återspeglar en ökande kostnad för risk. Under tredje kvartalet uppgick nya portföljinvesteringar till 1 335 MSEK (1 633), med en MoM-multipel på 2,30 och en IRR om cirka 15 procent.

Vi förväntar oss ett säsongsmässigt starkt fjärde kvartal trots utmanande makroekonomiska förutsättningar. Intrum har en robust affärsmodell och särskilt Kredithanteringstjänster förväntas med tiden gynnas av en gradvis ökande efterfrågan på våra tjänster. Inom Portföljinvesteringar förväntar vi oss en lägre investeringstakt under fjärde kvartalet, eftersom vi är selektiva med våra investeringar.

I en turbulent ekonomisk omvärld är Intrums uppgift viktigare än någonsin. Som Europas ledande företag inom kredithanteringstjänster fortsätter vi att spela en central roll för att säkra en effektivare och mer ändamålsenlig finansiell värdekedja för våra uppdragsgivare, kunder och samhället i stort.”

För ytterligare information om kvartalsrapporten, vänligen kontakta
Michael Ladurner, Chief Financial Officer
ir@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 oktober 2022 kl. 07.00 CET.

Vid medieförfrågningar, vänligen kontakta:
Karin Franck, Media Relations Director
karin.franck@intrum.com

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster på 24 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2021 hade bolaget intäkter på 17,8 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och är publikt noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.