Intrum AB – Delårsrapport juli-september 2023

• Ett säsongsmässigt svagare tredje kvartal övergångsåret 2023
  • Intäkterna ökade 9 procent jämfört med Q3 22 och 5 procent jämfört med YTD 22, drivet av både Servicing och Investing
  • Justerad EBIT minskade med 13 procent jämfört med Q3 22 och 18 procent jämfört med YTD 22 beroende på kostnadsökningar som överstiger intäkter
  • EBIT YTD, ökade 108 procent jämfört YTD 22 på grund av nedskrivningen kopplad till ett intressebolag (JV) förra året
  • Skuldsättningsgraden minskade 0,2x till 4,4x under kvartalet till följd av gynnsamma valutaförändringar och förvärvet i Spanien
  • Kommersiellt fokus med ett rekordhögt nytecknat årligt kontraktsvärde och ökat antal vunna affärer
  • Levererade på flera strategiska prioriteringar: slutförde avyttringen av verksamheterna i Estland och Lettland samt förvärven av Haya Real Estate, eCollect och Ophelos

Finansiella resultat, juli-september 2023 (juli-september 2022)

• Justerade intäkter ökade till 4 959 MSEK (4 530)
  • Justerad EBIT minskade till 1 353 MSEK (1 564)
  • Cash EBITDA ökade till 3 160 MSEK (3 009)
  • Tillväxt i externa justerade Servicing-intäkter med 13 procent CAGR
  • Justerad Servicing-EBIT marginal 17 per cent RTM (24)
  • Investeringsportfölj exklusive omvärderingar 39 miljarder SEK (40)
  • Tillgänglig likviditet vid kvartalets slut uppgick till 9 miljarder SEK (17)

Presentation av kvartalsrapporten
Andrés Rubio, vd och koncernchef, och Michael Ladurner, CFO, presenterar resultatet och svarar på frågor i en audiocast med telefonkonferens kl. 09.00. Presentationen kommer att hållas på engelska.

För att delta via audiocast, vänligen använd denna länk
För att delta via telefonkonferens, vänligen registrera dig här

Kommentar från vd och koncernchef Andrés Rubio
”På kapitalmarknadsdagen i september presenterade vi våra strategiska prioriteringar för de kommande tre åren, vilka bygger på tre grundpelare. För det första, operativ excellens: teknologi och automatisering kommer att bidra till att skapa en effektiv och skalbar plattform, samtidigt som vi förbättrar vår inkasseringskapacitet. För det andra, uppdragsgivarfokus: fokusera på lönsam tillväxt med uppdragsgivarna i centrum. För det tredje, kapitallätt: att utvinna värde från vår befintliga portfölj och övergå till en kapitallätt affärsmodell.

Vi kommunicerade också förvärven av Ophelos och eCollect, två företag som kommer att öka takten i vår omställning mot att bli mer teknologidrivna och förbättra vårt serviceerbjudande samtidigt som vi ökar effektiviteten. Integrationen av Ophelos har påbörjats med Belgien och Nederländerna som pilotmarknader, och vi har också tecknat ett första avtal med en uppdragsgivare för en ny fakturalösning genom eCollect.

På den kommersiella sidan har vi haft en hög aktivitet i ett säsongsmässigt svagare kvartal. Vi tecknade ett stort och viktigt avtal med Buildingcenter i Spanien och vi utökade väsentligt vårt mandat med Virgin Money i Storbritannien. Vi har också tilldelats ett stort avtal med Sykehusinnkjøp (sjukhus) i Norge där den huvudsakliga anledningen till valet av aktör var kvaliteten på tjänsten, snarare än priset. Våra ansträngningar för att driva den kommersiella agendan i bolaget återspeglas i de totala tecknade årliga kontraktsvärdena (ACV). I slutet på september uppgick nytecknade årliga kontraktsvärden under 2023 till 1,1 miljarder kronor (690 miljoner kronor 2022).

Under tredje kvartalet var intäkterna 4 959 miljoner kronor (4 539), vilket motsvarar en ökning på 9 procent. Intäkter för Servicing landade på 3 441 miljoner kronor (3 103), medan intäkter för Investing var 2 173 miljoner kronor (2 083). Justerad EBIT minskade med 13 procent till 1 353 miljoner kronor (1 564) för perioden och minskade med 18 procent till 3 888 miljoner kronor (4 736) hittills i år (YTD) då kostnadsökningen för perioden varit högre än intäktsökningen.

Underliggande kostnader, exklusive jämförbarhetsstörande poster, har ökat med 15 procent till 3 647 miljoner kronor (3 161) och 12 procent till 10 657 miljoner kronor (9 503) för kvartalet respektive niomåndersperioden. I kostnadsökningen har valutaförändringar bidragit med 10 procent för kvartalet jämfört med tredje kvartalet 2022 och 8 procent hittills i år (YTD). Kostnadsprogrammet som lanserades under första kvartalet är huvudsakligen inriktat på icke-produktionsrelaterade kostnader, som utgör ungefär hälften av den ovan nämnda justerade kostnadsbasen.

När vi tittar närmare på framstegen relaterade till vårt kostnadsprogram har vi redan uppnått löpande kostnadsbesparingar på årsbasis om ~350 miljoner kronor. Dessa grundar sig huvudsakligen på uppsägningar som gradvis kommer att påverka resultatet under de kommande kvartalen. Framstegen hittills gör att jag känner mig komfortabel med det tidigare kommunicerade målet att nå mer än 800 miljoner kronor, där majoriteten ska uppnås på löpande årsbasis i slutet av 2023.

Vår ambition på kort sikt, att få avkastning på vår Investing-verksamhet resulterade i ett Cash EBITDA på 2,8 miljarder kronor från Investing, och 530 miljoner kronor återinvesterades i portföljer under kvartalet. Skuldsättningsgraden uppgick till 4,4x där minskningen jämfört med andra kvartalet 2023 främst beror på att resultatet på att Cash EBITDA på rullande tolvmånadersbasis (RTM) inkluderar förvärvet av Haya. Därtill, hade vi gynnsamma valutakursförändringar under kvartalet.

Jag vill återigen betona att kortsiktigt är vårt högsta prioritet att minska skuldsättning och kostnadsbas. Under kvartalet har vi minskat portföljinvesteringarna, sänkt rörelsekostnaderna och vi fortsätter enligt plan att utvärdera att eventuellt lämna utvalda, taktiska marknader samt avyttra delar av vår investeringsportfölj. Alla kassaflöden från dessa taktiska åtgärder kommer att användas till att minska skuldsättningen samt sänka risken i vår plattform.

Snabbt stigande inflation och högre lånekostnader tär på hushållens ekonomi samtidigt som många företag upprätthåller sin likviditet genom att betala sent, detta skapar allvarliga likviditetsproblem över hela Europa. Intrums roll i det finansiella ekosystemet är viktigare än någonsin. Under de senaste 12 månaderna har vi hjälpt 5,2 miljoner personer att bli skuldfria med Intrum, och inkasserat 97 miljarder kronor till våra uppdragsgivare.

Sammanfattningsvis, under det tredje kvartalet har vi tagit viktiga steg i att förbättra och stärka Intrum, och jag är trygg i att vi är på rätt väg. Steg för steg kommer vi att uppnå Intrums fulla potential de kommande åren, och på kort sikt kommer vi att fortsätta koncentrera oss på våra taktiska åtgärder.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Emil Folkesson, Head of CFO Office and Investor Relations Director
ir@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 oktober 2023 kl. 07.00.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 20 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2022 hade bolaget intäkter på 19,5 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.