• Intrum/

Intrum förvärvar servicing-plattformen Haya Real Estate och stärker därmed sin position inom Servicing och i Spanien

Intrum AB (publ) (“Intrum”) har avtalat att förvärva 100 procent av Haya Real Estate, en spansk servicing-plattform för en köpeskilling om 140 miljoner EUR. Transaktionen förväntas slutföras under det tredje kvartalet 2023 och befäster Intrums ledande position i Spanien och vårt ledarskap inom Servicing i Europa.

Affären innefattar en servicing-plattform för säkerställda lån och tillgångar och har ingen investeringsverksamhet, vilket är i linje med Intrums långsiktiga mål att växa sin servicing-affär gentemot uppdragsgivare. Köpeskillingen uppgår till 140 miljoner EUR, vilket motsvarar ungefär 2,9x 2023 års förväntade EBITDA inklusive omstruktureringskostnader. Transaktionen förväntas generera en mycket attraktiv avkastning även om det innebär att endast befintliga kontrakt slutförs utan förlängningar eller nya affärer. Förvärvet kommer att finansieras med likvida medel och tillgängliga bankåtaganden och bidrar till att minska skuldsättningsgraden från och med slutförandet av affären.

Transaktionen stärker Intrums servicing-affär gentemot uppdragsgivare genom att fördjupa vår existerande relation med Cerberus, en av de ledande investerarna inom nödlidande tillgångar i marknaderna där vi verkar. Därtill medför plattformen stora kontrakt med viktiga spanska uppdragsgivare, bland annat BBVA, CaixaBank och Grupo Cooperativo CajaMar. BBVA and CaixaBank är två av de största bankerna i Spanien som Intrum idag inte bedriver affärer med i någon större utsträckning. Efter slutförandet av affären kommer Intrum att vara en nyckelpartner inom servicing till samtliga ledande banker i Spanien.

”Denna transaktion utökar Intrums starka Servicing-verksamhet i Spanien, en av våra huvudmarknader och den näst mest lönsamma marknaden inom vår geografiska närvaro. Affären adresserar en av de strategiska prioriteringarna för 2023, Växa & Transformera, genom att accelerera vår kommersiella utveckling och stärka vår servicing-kapabilitet avseende säkerställda tillgångar, samt utöka åtaganden med nyckeluppdragsgivare i våra franchisemarknader. De ekonomiska villkoren är gynnsamma, med en stärkt intjäningsförmåga och minskning av vår skuldsättningsgrad, samtidigt som vi stärker vår viktiga inkomstkälla från Servicing, säger Andrés Rubio, vd och koncernchef för Intrum.

”Denna affär bevisar, i takt med att servicing-sektorn utvecklas och konsolideras, att Intrum kan vara disciplinerade i vår strävan efter icke-organiska möjligheter som kompletterar vår organiska tillväxt och våra utvecklingsplaner.”, tillägger Andrés Rubio.

Affären är villkorad av godkännande av den spanska konkurrensmyndigheten och att säkerheter över målbolagets aktier och tillgångar släpps.

Transaktionen minskar Intrums proforma skuldsättningsgrad för Q1 2023 med 0,06x och ökar Intrums cash EPS för 2023 med upp till 20 procent, relativt konsensusestimaten.

Inbjudan till audiocast
Intrum kommer att presentera transaktionen under en audiocast den 11 maj klockan 10:00 CET. Intrum kommer att företrädas av Andrés Rubio, vd och koncernchef, och Michael Ladurner, CFO. Presentationen kommer att hållas på engelska.

För att delta via audiocasten, vänligen använd den här länken.

För att delta via telefon, vänligen registrera dig här. Efter registrering får du ett telefonnummer och ett konferens-ID som ger access till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Emil Folkesson, Head of CFO Office and Investor Relations Director

ir@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 11 maj 2023 kl. 01.30.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2022 hade bolaget intäkter på 19,5 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.