Intrum ingår avtal med Cembra Money Bank i Schweiz

Intrum har ingått avtal med Cembra Money Bank AG som innebär att Cembra kommer att förvärva Intrums helägda dotterbolag Byjuno och dess systerbolag Intrum Finance Services AG. Som en del av avtalet ingår Intrum och Cembra också ett partnerskap kring kredithantering och kreditinformation för buy now, pay later-tjänster (BNPL). Transaktionen kommer att slutföras innan slutet av det här året.

Byjuno grundades av Intrum AG år 2014 och är en av Schweiz ledande aktörer inom BNPL-tjänster. Avtalet innebär att Cembra kommer att förvärva Byjuno och dess systerföretag Intrum Finance Services från Intrum AG för en sammanslagning med Cembras dotterbolag Swissbilling, och därmed etablera Schweiz största plattform för BNPL-tjänster.

“Vi ser fram emot att följa Byjunos fortsatta tillväxtresa under Cembras ledning. Den här transaktionen gör att vi kan fokusera på vår kärnaffär i Schweiz, inkassotjänster och kreditinformationstjänster, samtidigt som den skapar förutsättningar för ett ännu bättre tjänsteerbjudande till Byjunos nuvarande och nya uppdragsgivare och kunder”, säger Per Christofferson, Managing Director Secured Assets, M&A and Markets.

Byjunos nuvarande vd, Christian Stolz, fortsätter som vd för det sammanslagna bolaget.

Köpeskillingen för Byjuno och Intrum Finance Services uppgår till 60 miljoner CHF. All tillgångsfinansiering, som för närvarande uppgår till cirka 18 miljoner CHF, kommer att återbetalas till Intrum som en del av transaktionen, vilken planeras att slutföras under det fjärde kvartalet 2022.

Karin Franck, Global Media Relations Director
karin.franck@intrum.com

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster på 24 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2021 hade bolaget intäkter på 17,8 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och är publikt noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.