Intrum Justitia förstärker bankfinansiering

Intrum Justitia har omförhandlat delar av koncernens bankfinansiering. De huvudsakliga förändringarna sammanfattas nedan:

• Nuvarande syndikerade lånefacilitet om SEK 4 miljarder utökas med en treårig facilitet om SEK 1 miljard med förfallo 2015. Det nya banklånet, i likhet med det befintliga, är en revolverande kreditfacilitet, med marknadsmässiga villkor avseende upplåningskostnader och i övrigt med samma villkor som den befintliga lånefaciliteten. Intrum Justitia har därmed bekräftade banklån om totalt SEK 5 miljarder, där utnyttjandet per den sista mars 2012 uppgick till SEK 1,6 miljarder.
    •
    • Förfallostrukturen för den befintliga lånefaciliteten om SEK 4 miljarder justeras, från att förfalla i sin helhet 2016, till att SEK 1 miljard förfaller 2015, SEK 2 miljarder 2016 och SEK 1 miljard 2017. Intrum Justitia har därutöver ett obligationslån om SEK 1 miljard som förfaller 2017, vilket innebär att koncernens förfallostruktur för bekräftade banklån samt obligationslån får en jämn förfallostruktur om SEK 2 miljarder vardera under 2015, 2016 och 2017.
    •
    • Den tidigare lånefaciliteten innebar att Intrum Justitia maximalt kunde ta upp långfristig finansiering om SEK 6 miljarder. De nya låneavtalen innebär att koncernen kan ta upp långfristig finansiering om upp till SEK 8 miljarder.
    •

Intrum Justitias totala långfristiga lånefinansiering består därmed av bekräftade lånefaciliteter från banker om SEK 5 miljarder samt ett obligationslån om SEK 1 miljard inom ramen för ett MTN-program om upp till SEK 3 miljarder. Vidare har koncernen möjlighet till kortfristig upplåning genom ett företagscertifikatprogram om upp till SEK 1,5 miljarder.

”Genom våra nya bankavtal har vi förbättrat strukturen för koncernens långfristiga upplåning väsentligt. I kombination med vårt obligationsprogram har vi nu en mer omfattande och flexibel finansiell kapacitet, med en jämn och spridd förfallostruktur”, säger Erik Forsberg, Finansdirektör på Intrum Justitia.

För mer information, kontakta gärna:

Erik Forsberg, CFO

Tel: 08 – 546 103 96

Annika Billberg, IR & Kommunikationschef

Tel: 070-267 97 91, E-mail: a.billberg@intrum.com

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 100 anställda i 22 länder. Koncernens omsättning uppgick 2010 till 3,8 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid NASDAQ OMX Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com