Intrum Justitia förstärker bankfinansiering

Intrum Justitia har omförhandlat koncernens revolverande kreditfacilitet med Nordea och Swedbank, i syfte att förstärka koncernens finansiella flexibilitet. De huvudsakliga förändringarna sammanfattas nedan:

• Kreditfaciliteten har ökats till SEK 7,5 mdr, jämfört med tidigare SEK 5 mdr. Facilitetens utnyttjande per den 30 september 2015 var ca SEK 1,8 mdr.

• Förfallostrukturen har förlängts. För den nya faciliteten förfaller SEK 2,5 mdr vardera i det fjärde kvartalet 2018, 2019 och 2020. Den tidigare faciliteten hade förfall om SEK 2 mdr under vardera 2017 och 2018, samt 1 mdr under 2019.

• Den tidigare faciliteten innebar att koncernen maximalt kunde ta upp långfristig finansiering om SEK 10 mdr. Den nya faciliteten har ingen sådan begränsning.

Intrum Justitias totala långfristiga lånefinansiering består därmed av bekräftade lånefaciliteter från banker om SEK 7,5 mdr samt obligationslån om SEK 3 mdr inom ramen för ett MTN-program om upp till SEK 5 mdr. Koncernen har också ett företagscertifikat-program om upp till SEK 1,5 mdr för kortfristig upplåning, där ca SEK 0,8 mdr nyttjades per den 30 september 2015.

Till följd av den nya kreditfaciliteten kommer vissa kapitaliserade avgifter för den tidigare faciliteten att skrivas av, vilket kommer belasta finansnettot med ca SEK 13 miljoner för det fjärde kvartalet 2015.

För mer information, kontakta gärna:

Erik Forsberg, tillförordnad Koncernchef
Tel: +46 (0)8 546 102 02

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 800 anställda i 20 länder. Koncernens omsättning uppgick 2014 till ca 5,2 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid Nasdaq Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com.