Intrum Justitia förvärvar danska kredithanteringsföretaget Difko Inkasso A/S

Intrum Justitia köper det danska kredithanteringsföretaget Difko Inkasso A/S. Det förvärvade bolaget driver såväl kredithanteringsverksamhet och agerar som investerare i förfallna fordringar. Bolaget har cirka 20 anställda och förväntas generera en omsättning på ca 21 MDKK under 2011. Förvärvet stärker Intrum Justitias marknadsposition i Danmark.

“Difko Inkasso är ett lönsamt och välskött bolag med en intressant kundmix som kommer hjälpa till att stärka vår position framförallt i bank & finanssektorn. Det ökar också vår marknadsandel i Danmark och gör oss till den näst största spelaren på marknaden. Att nå marknadsledarskap på varje lokal marknad är ett viktigt mål för oss och detta är ett steg i rätt riktning på den danska marknaden.,” säger Rickard Westlund, Regionschef region Norra Europa.

Köpeskillingen är baserad på en nettoskuldfri värdering om 45.5 MDKK. Omsättningen för 2011 förväntas uppgår till 21 MDKK med en rörelsemarginal väl i nivå med marginalen för Intrum Justitia-koncernen.

För ytterligare information kontakta gärna:

Lars Wollung, VD & Koncernchef

Rickard Westlund, Regionschef, Norra Europa

Annika Billberg, IR & Kommunikationschef
Tel: +46 (0)8 546 102 03, +46 (0)702 67 97 91
E-mail: a.billberg@intrum.com

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 100 anställda i 22 länder. Koncernens omsättning uppgick 2010 till 3,8 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid NASDAQ OMX Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com