Intrum Justitia förvärvar holländsk leverantör av faktura- och betalningstjänster

Skapar plattform för expansion av internetbaserade finansiella tjänster

Intrum Justitia har ingått avtal om förvärv av Buckaroo B.V., en leverantör av faktura och betalningslösningar , framför allt till kunder inom e-handeln, med ett flertal värdeskapande tjänster. Buckaroo har utvecklat ett integrerat system för att acceptera betalningar över internet genom exempelvis kreditkort, autogiro och banköverföringar via internet. Buckaroo erbjuder även ett brett utbud av administrativa betalningstjänster inom fakturering, betalningsmatchning, reversibla direktbetalningar och betalningspåminnelser.

Buckaroo grundades 2001 i Nederländerna och har ca 40 anställda och ca 2 500 aktiva kunder, huvudsakligen i Nederländerna. Buckaroo har haft en stark tillväxt under de senaste åren. Intäkterna för 2011 beräknas till ca 5 miljoner euro med en EBIT-marginal om ca 10 procent.

– Vår strategi inkluderar ett fokus på nya tjänsteområden som kan leda till ytterligare tillväxt. Förvärvet av Buckaroo innebär att vi kan öka expansionstakten inom det snabbt växande e-handelssegmentet. Genom att kombinera Buckaroos betalningstjänster med våra egna tjänster, till exempel kreditbeslut, betalningsgarantier och inkasso, kommer vi dessutom att kunna erbjuda nya finansiella tjänster till våra uppdragsgivare och deras kunder. Vi får därigenom möjlighet att utveckla ett unikt tjänsteutbud som vår kundbas får tillgång till från en och samma leverantör, säger Lars Wollung, VD och koncernchef på Intrum Justitia.

– Genom förvärvet av Buckaroo får Intrum Justitia tillgång till en modern, skalbar IT-plattform som möjliggör expansion av vårt utökade tjänsteutbud över hela Europa. Detta förbättrar vår förmåga att möta nya krav från våra kunder, som alltmer efterfrågar internetbaserade betalningsmetoder, säger Pascal Labrue, regionchef Västra Europa på Intrum Justitia.

Förvärvet av Buckaroo kommer att slutföras under första kvartalet 2012 och därefter konsolideras av Intrum Justitia. Köpeskillingen betalas i samband med att affären slutförs och uppgår till 8 miljoner euro baserat på en netto skuldfri värdering. Därtill omfattar avtalet en möjlig tilläggsköpeskilling på upp till 32 miljoner euro under 2013-2015, som utbetalas om vissa finansiella mål uppnås. Den största delen av tilläggsköpeskillingen kommer i sådant fall betalas ut 2015. Inklusive en eventuell tilläggsköpeskilling är Buckaroos värdering på netto skuldfri basis i relation till EBIT väsentligt lägre än Intrum Justitias motsvarande värdering i nuläget. Förvärvet förväntas bidra positivt till Intrum Justitias resultat per aktie under 2012.

För ytterligare information, kontakta:

Lars Wollung, VD och koncernchef , tel: 08 546 102 02

Annika Billberg, IR & Kommunikationsdirektör

Tel: 08 546 102 03, mobil: 072 67 97 91, e-post: a.billberg@intrum.com

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 100 anställda i 22 länder. Koncernens omsättning uppgick 2010 till 3,8 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid NASDAQ OMX Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com