Intrum Justitia fullföljer förvärv av Aktiv Kapitals nordiska inkassoverksamhet

Intrum Justitia fullföljer förvärvet av Aktiv Kapitals nordiska verksamhet med fokus på kredithanteringstjänster för externa klienter. Tidigare kommunicerat villkor för affären har uppfyllts. Verksamheten konsolideras från och med 16 december 2010.

Den förvärvade verksamheten har ca 150 anställda i Norge, Sverige och Finland och förväntas omsätta ca 200 MNOK under 2010 med en marginal på 19 procent. Genom förvärvet stärker Intrum Justitia sin marknadsposition framförallt på den norska marknaden. I Finland och Sverige förstärks marknadsledarskapet ytterligare. Förvärvet bidrar positivt till Intrum Justitias vinst per aktie från start, inklusive integrationskostnader beräknas EPS ökningen blir svagt positiv redan under första året.

– Förvärvet av Aktiv Kapitals kredithanteringsverksamhet är ett viktigt steg i rätt riktning för Intrum Justitia när det gäller att uppfylla vår strategi om att vara marknadsledande i såväl Norden som hela Europa. Genom förvärvet stärker vi vår position framförallt på den norska marknaden, där vi idag är relativt små. Det känns bra att affären godkänts av de norska myndigheterna och att vi nu kan börja arbetet med att integrera verksamheten och fortsätta utveckla Intrum Justitia tillsammans med våra nya kollegor, säger Rickard Westlund, chef för region Norra Europa.

Köpeskillingen baseras på en nettoskuldfri värdering på 375 MNOK, vilket ger värderingsmultiplar under Intrum Justitias nuvarande värdering. Aktiv Kapitals nordiska verksamhet kommer att integreras i Intrum Justitias Nordiska organisation under 2011.

För ytterligare information v g kontakta:

Lars Wollung, VD och koncernchef
T
el: 08 546 102 02

Rickard Westlund, Regionschef, Norra Europa

Annika Billberg, IR- och Kommunikationschef
E-post: a.billberg@intrum.com

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 100 anställda i 22 länder. Koncernens omsättning uppgick 2009 till 4,1 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid NASDAQ OMX Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com