Intrum Justitia har framgångsrikt emitterat 3 miljarder euro (motsvarande) på obligationsmarknaden

Intrum Justitia har idag framgångsrikt emitterat 3 miljarder euro (motsvarande) i seniora, ej säkerställda obligationer. Likviden kommer att användas för att återbetala Lindorffs utestående skuld samt för att återbetala Intrum Justitias nuvarande revolverande kreditfacilitet och relaterade avgifter och kostnader i samband med att sammanslagningen av de två företagen slutförs.

Transaktionen har mottagits mycket väl av investerare och har övertecknats med god marginal. Den genomsnittliga räntekostnaden uppgår till cirka 2.85% för en genomsnittlig löptid på ca 5.6 år.

”Slutförandet av denna obligationsemission samt de gynnsamma villkoren är ett kvitto på det kombinerade bolagets starka affärs- och kreditprofil. Genom obligationsemissionen och vår nya revolverande kreditfacilitet på 1,1 miljarder euro har det kombinerade bolaget nu mycket stark finansiell flexibilitet under de kommande åren och till en branschledande kapitalkostnad”, säger Mikael Ericson, VD och koncernchef för Intrum Justitia AB.

Obligationerna utfärdades i följande trancher:

- Obligationer med rörlig ränta och en löptid om fem år på totalt 3,000 miljoner kronor emitterades till en genomsnittlig räntekostnad på STIBOR 3m +  2.750%
- Obligationer med rörlig ränta och en löptid om fem år på totalt EUR 300 miljoner emitterades till en genomsnittlig räntekostnad på EURIBOR3m + 2.625%
- Fastförräntade obligationer om totalt 1,500 miljoner euro med 5 års löptid utfärdades med en kupong på 2.75%
- Fastförräntade obligationer om totalt 900 miljoner med 7 års löptid utfärdades med en kupong på 3.125%

Ansökan kommer att göras till den irländska börsen för att obligationerna ska bli föremål för officiell förteckning och för handel på den globala börsen.

Erik Forsberg, Finansdirektör
Tel: + 46 8 546 102 02

Viktigt meddelande
Detta pressmeddelande utges endast för informationsändamål och utgör inte ett prospekt eller ett erbjudande om att sälja eller förvärva värdepapper i USA eller i någon annan jurisdiktion. Värdepapper får inte erbjudas eller säljas i USA utan registrering, eller i enlighet med ett undantag från kravet på registrering, enligt United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”). Obligationerna kommer att erbjudas enligt ett privat erbjudande undantaget från registreringskravet i Securities Act och kommer därmed att endast erbjudas kvalificerade institutionella köpare i enlighet med regel 144A i Securities Act, samt till vissa personer utanför USA i enlighet med Regulation S i Securities Act. Inget annat upptagande av kredit i samband med någon annan finansieringstransaktion kommer att registreras i enlighet med Securities Act.Detta pressmeddelande utgör inte och ska inte under några omständigheter anses utgöra ett offentligt erbjudande eller ett erbjudande till allmänheten i samband med något erbjudande i enlighet med Parlamentets och Rådets direktiv 2010/72 av den 4 november 2003, (tillsammans med tillämpliga implementeringsåtgärder i något medlemsland i Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet) (”Prospektdirektivet”). Erbjudandet och försäljningen av Obligationerna kommer att genomföras i enighet med ett undantag i Prospektdirektivet (tillsammans med tillämpliga implementeringsåtgärder i något medlemsland) från skyldigheten att ta fram ett prospekt för erbjudanden av värdepapper.

Framåtriktade uttalanden
Detta pressmeddelande kan innehålla vissa framåtriktade uttalanden enligt den betydelse detta har enligt Section 27A i Securities Act och Section 21E i Securities Exchange Act från 1934, med ändringar.

Dessa framtidsinriktade uttalanden kan identifieras genom användningen av framtidsinriktad terminologi såsom ”anses”, ”bedöms”, ”uppskattas”, ”förväntas”, ”förutses”, ”avses”, ”kan”, eller ”bör” eller, i varje fall, deras motsats, eller andra variationer eller jämförbar terminologi. Dessa framtidsinriktade uttalanden inkluderar alla förhållanden som inte avser historiska fakta och inkluderar uttalanden från Intrum Justitias, Lindorffs eller deras dotterbolags avsikter, uppfattningar eller nuvarande förväntningar rörande bland annat Intrum Justitias, Lindorffs eller deras respektive dotterbolags resultat, finansiella förhållanden, likviditet, framtid, tillväxt, strategier och branschen som de är verksamma inom.

Framtidsinriktad information är till sin natur förknippad med risk och osäkerhet eftersom den avser händelser och är beroende av omständigheter som inträffar eller inte inträffar i framtiden. Läsare uppmärksammas på att uttalanden om framtidsinriktad information inte utgör någon garanti för framtida prestationer och att Intrum Justitias, Lindorffs eller respektive dotterbolags resultat, finansiella förhållande, likviditet och branschen som de är verksamma inom kan avvika avsevärt från det som angetts eller antytts i de framtidsinriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Även om Intrum Justitia, Lindorff eller deras respektive dotterbolags resultat, finansiella förhållanden, likviditet och branschen som de är verksamma inom är i linje med de framtidsinriktade uttalandena i detta pressmeddelande kan de resultaten eller utvecklingarna vara icke-indikativa för resultat och utveckling under efterföljande perioder. Givet dessa risker och osäkerheter bör du inte förlita dig på framtidsinriktade uttalanden som en prognos för faktiskt resultat.

Om Intrum Justitia:
Intrum Justitia erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och långsiktig lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 4 200 anställda i 21 länder. Koncernens omsättning uppgick 2016 till 6,1 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid Nasdaq Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com

Om Lindorff:
Lindorff har hjälpt människor hantera krediter i över 100 år. Huvudkontoret finns i Oslo i Norge, i samma stad där Eynar Lindorff grundade företaget 1898. I dag har Lindorff 4 400 anställda i tolv länder runt om i Europa, som hjälper kunderna tillbaka till en tillvaro med bättre ekonomi. Nordic Capital Fund VIII är majoritetsägare i Lindorff, som erbjuder såväl inkassotjänster och köp av fordringar som betalnings- och faktureringstjänster. År 2016 uppgick Lindorffs nettoomsättning till 647 MEUR (2015: 534 MEUR). Mer information finns på www.lindorff.com

Om Nordic Capital:
Nordic Capitals private equity-fonder har sedan 1989 investerat i medelstora företag framförallt i Norden.   Genom att vara en engagerad ägare och genom ett fokus på strategisk utveckling och operativa förbättringar skapar Nordic Capital förutsättningar för värdeökning i sina investeringar. Nordic Capitals fonder investerar i företag i norra Europa och i utvalda investeringsmöjligheter internationellt. Den senaste fonden är Nordic Capital Fund VIII med 3,5 miljarder EUR i tillgängligt kapital från internationella institutionella investerare som t.ex. pensionsfonder. Nordic Capitals fonder är baserade på Jersey, Kanalöarna. Rådgivare till fonderna är NC Advisory-bolagen i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. Mer information om Nordic Capital finns på www.nordiccapital.com