Intrum Justitia lanserar ny grafisk profil – därmed manifesteras ett genomgripande varumärkesarbete

Intrum Justitia har under det senaste året genomgått en omfattande förändringsprocess som har präglat hela bolaget. I dagarna manifesteras den strategiska resan med lansering av en ny grafisk profil. Intrum Justitia går från blått till grönt och från produkter till lösningar.

Syftet med den strategiska förflyttningen är att stärka positionen på marknaden och skapa utrymme för organisk och finansiell tillväxt samt att skapa en attraktivare arbetsplats och ett modernare företag.

Fanny Wallér, nytillträdd CMO på Intrum Justitia ger följande kommentar:

”Målet är att skapa ett samstämmigt företag med en gemensam vision. Tidigare präglades Intrum Justitia av en stark federativ hållning. Det senaste året har vi genomfört en förändringsprocess som ska ta vara på de synergier som finns på våra 24 marknader. En viktig del i att markera att det råder stor aktivitet inom bolaget är att lansera en ny och enhetlig grafisk profil”.

Varumärkesarbetet har varit nära kopplat till utvecklingen av Intrum Justitias framtida affär. Tidigare präglades verksamheten mest av inkasso, men nu pågår utvecklingen mot att skapa ett globalt erbjudande som helhetsleverantör av kredithanteringstjänster. Ambitionen är att arbeta närmare kunderna och sätta människan i centrum.

De anställda har varit aktiva i att forma framtidens Intrum Justitia, och de kommer även att ha en viktig roll i det fortsatta förändringsarbetet. Medarbetarna kommer, med hjälp av olika verktyg, övningar och incitament, att utveckla både tankesätt och agerande i enlighet med det nya varumärkeslöftet.

”Genom att involvera hela personalen blir varumärkesförflyttningen integrerad med den dagliga verksamheten och därmed också märkbar för omvärlden”, säger Fanny Wallér.

Förändringsarbetet har genomförts tillsammans med konsulterna Beata Pontén och Karin O´Connor från ALLIES IN BUSINESS & BRANDS och formgivarna Christophe Dolhem och Jan Vana på DOLHEM DESIGN. Steve Strid har skapat det kreativa konceptet.

För ytterligare information, kontakta:

Sophie Hammarskjöld, Chief Communications Officer

Tel: 08-546 102 03, mobil: 076-768 52 63

E-post: s.hammarskjold@intrum.com

Intrum Justitia är Europas ledande koncern för tjänster inom kredithantering. Koncernen omsätter ca 3,2 miljarder kronor och har omkring 3 100 anställda i 24 marknader. Intrum Justitia strävar efter att mätbart förbättra sina kunders kassaflöden och långsiktiga lönsamhet genom att på varje lokal marknad erbjuda hög kvalitet i relationen, såväl med kunder, som med betalningsskyldiga. Koncernen erbjuder ett brett utbud av tjänster för hantering av företags- och konsumentfordringar. Intrum Justitia AB (symbol: IJ) är noterat på Nordiska börsen, medelstora bolag. Ytterligare information finns på bolagets webbplats: www.intrum.com