Intrum Justitia nummer ett i Frankrike efter förvärv av två ledande inkassoföretag Intrum Justitia, Europas ledande bolag för hantering av kundfordringar (RMS) och noterat på Stockholmsbörsen, har tecknat ett avtal om att förvärva Frankrikes två ledande RMS-företag Cofreco och Jean Riou Contentieux från Fininfo-koncernen. Förvärven gör Intrum Justitia till marknadsledande i Frankrike. Både Cofreco och Jean Riou Contentieux är välkända varumärken på den franska marknaden och deras fokus på konsumentinkasso kommer att ytterligare stärka Intrum Justitias ställning på RMS-området. De förvärvade företagens gemensamma omsättning uppgick under 2001 till ca SEK 78 miljoner. De hanterar ärenden till ett värde av kring 157 miljoner euro. Tillsammans har företagen 96 anställda på kontoren i Paris, Lyon, Nevers och Saint-Herblain. Parterna har kommit överens om att inte ange köpeskillingen. "Förvärvet är ett viktigt steg i vår strategi att vara den ledande aktören på alla våra lokala marknader", säger Bertil Persson, tillförordnad vd för Intrum Justitia. "Vi flyttar nu upp från att vara nummer tre till att vara ledare på den franska RMS-marknaden, en strategisk viktig marknad för Intrum Justitia." Pascal Labrue, vd för Intrum Justitia Frankrike, säger: "Avtalet stärker inte bara vår ställning på den franska marknaden, det kommer även att tillföra en kompetent ledning och anställda med bred erfarenhet och kunskap. Båda företagen har gott anseende och vi ser fram emot att fortsätta de goda relationerna med alla våra kunder." "Genom försäljningen av våra dotterbolag så kommer Fininfo att kunna fokusera på sin kärnverksamhet och lägga resurser på utveckling", förklarar Lionel Habasque, vd på Fininfo. "Samarbetet med Intrum Justitia Frankrike stärker våra respektive positioner på den franska marknaden." För ytterligare information kontakta: Bertil Persson, Pascal Labrue, tillförordnad vd, Intrum Justitia vd, Intrum Justitia Frankrike Tel: +46 8 546 10 200 Tel: +33 4 72 80 14 09 Anders Antonsson, informationschef Tel: +46 8 546 10 206 Mobil: +46 703 36 78 18 E-mail: a.antonsson@se.intrum.com Intrum Justitia är Europas ledande bolag för hantering av kundfordringar. Koncernen omsätter över 2,7 miljarder kronor och har omkring 2 700 anställda i 21 europeiska länder. I Frankrike erbjuder koncernen inkassorelaterade tjänster i till kunder inom de flesta branscher, inklusive välkända företag inom telekom-, bank-, finans- och försäkringsbranschen. Intrum Justitia strävar efter att mätbart förbättra sina kunders kassaflöden och långsiktiga lönsamhet genom att på varje lokal marknad erbjuda hög kvalitet i relationen, såväl med kunder som med betalningsskyldiga. Koncernen erbjuder ett brett utbud av tjänster för hantering av företags- och konsumentfordringar. Intrum Justitia har en tillväxtstrategi som innebär att företaget avser att ta aktiv del i branschens konsolidering. Intrum Justitia är börsnoterat sedan den 7 juni 2002, från januari år 2003 på Attract40 segmentet på Stockholmsbörsens O-lista. Ytterligare information finns på bolagets webbplats: www.intrum.com Cofreco och Jean Riou Contentieux har varit en del av Base d'Information Légales Holding SA, ett dotterbolag till Fininfo SA, sedan 1998. Företagen hade under 2001 en sammanlagd omsättning på SEK 79 millioner och de har ungefär 96 anställda i Frankrike. De har utvecklat en solid kunskap inom verksamhetsområdena konsumentinkasso och företagsinkasso. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/09/20030109BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/09/20030109BIT00010/wkr0002.pdf