Intrum Justitia presenterar nya finansiella mål

Intrum Justitia arrangerar en kapitalmarknadsdag idag, tisdagen den 22 maj 2007, i Helsingfors. Bland de inbjudna finns ett fyrtiotal analytiker, förvaltare och journalister.

”Intrum Justitia avser att växa genom att erbjuda våra kunder ett helhetsåtagande i hela kreditkedjan och därigenom förstärka deras konkurrenskraft. Koncernens omfattande erfarenhet och högkvalitativa databaser, med korrekt och aktuell information, är grunden för att kunna erbjuda fler och bredare tjänster som långsiktigt stärker relationerna med kunder och slutkunder. Målet är att hjälpa existerande kunder att växa samt att öka antalet kunder från den ännu icke-utkontrakterade marknaden”, säger Michael Wolf, vd och koncernchef.

Mot denna bakgrund har Intrum Justitias styrelse förnyat och förtydligat koncernens finansiella mål. Intrum Justitia ska:
- uppnå en organisk tillväxt om 10 procent per år samt uppnå ett resultat före skatt som är lägst i nivå med den årliga organiska omsättningstillväxten,
- aktivt leta efter tillfällen att växa genom selektiva förvärv,
- uppnå en årlig avkastning på investeringar inom verksamhetsområdet Köp av avskrivna fordringar om minst 15 procent, samt:
- ha en nettoskuldsättningsgrad (räntebärande nettoskuld som en procentandel av eget kapital och minoritetsintressen) som långsiktigt inte ska överstiga 150 procent.

Tidigare finansiella mål löd:
- Att uppnå en organisk genomsnittlig tillväxt om minst 10 procent per år över en konjunkturcykel och därutöver aktivt söka efter tillfällen att växa genom selektiva förvärv.
- Att ha en nettoskuldsättningsgrad (räntebärande nettoskuld som en procentandel av eget kapital och minoritetsintressen) som långsiktigt inte ska överstiga 100 procent.

Presentationsbilder från kapitalmarknadsdagen finns tillgängliga på koncernens webbplats: www.intrum.com/investerare