Intrum Justitia stärker sin marknadsposition i Tjeckien

Intrum Justitia AB har förvärvat Profidebt s.r.o., som är marknads-ledande inom köpta fordringar i Tjeckien, för en köpeskilling om 31 miljoner euro.

Profidebts tillgångar består huvudsakligen av en diversifierad portfölj med fordringar som härrör från investeringar under ett antal år, från många olika säljare i flera branscher. Bolaget har cirka 70 anställda och arbetar huvudsakligen med inkassering av portföljer med köpta fordringar. Bolaget har även en mindre enhet som utför kredithanteringstjänster för externa kunder.

Profidebt kontrollerar även vissa så kallade forward flow-kontrakt som genererar framtida ärendevolymer. Under 2014 kommer Profidebt att integreras med Intrum Justitias tjeckiska enhet, som har cirka 30 anställda och huvudsakligen fokuserar på kredithanteringstjänster.

”I och med förvärvet av Profidebt kommer vi att stärka vår marknadsposition i Tjeckien betydligt. Vi kommer att få tillgång till en diversifierad portfölj med fordringar, forward flow-kontrakt samt värdefull betalningsinformation som kommer att stärka vår verksamhet inom såväl köpta fordringar som kredithanteringstjänster”, säger Lars Wollung, VD och koncernchef på Intrum Justitia AB.

Hela portföljen har analyserats och utvärderats i enlighet med Intrum Justitias sedvanliga principer och avkastningskrav. Förvärvet konsolideras från februari 2014.

Annika Billberg, IR- och Kommunikationschef
E-post: a.billberg@intrum.com

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 500 anställda i 20 länder. Koncernens omsättning uppgick 2013 till ca 4,5 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid NASDAQ OMX Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com.