Intrum lanserar återköpsprogram

Styrelsen i Intrum AB (publ) har den 13 mars 2020 beslutat att initiera ett återköpsprogram. Syftet med programmet är att minska Intrums aktiekapital genom indragning av de aktier som återköps. Genom programmet kommer Intrum att återföra ytterligare medel till aktieägarna och det är styrelsens bedömning att detta kommer att ge bolaget en mer optimal kapitalstruktur.

Intrum årsstämma den 26 april 2019 bemyndigade styrelsen att besluta om återköp av egna aktier. Styrelsen tar nu bemyndigandet i anspråk, genom återköp som avses att genomföras under perioden från och med idag till och med den 5 maj 2020.

Återköp av aktier ska ske på Nasdaq Stockholm och programmet kommer att förvaltas av ett värdepappersföretag eller ett kreditinstitut som fattar sina handelsbeslut avseende bolagets aktier oberoende av och utan inflytande från bolaget i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (596/2014) och Kommissionens delegerade förordning (2016/1052) samt de regler rörande köp av egna aktier som framgår av Nasdaq Stockholms Regelverk för emittenter.

Återköpen av egna aktier ska uppfylla följande villkor:

1. Maximalt får 12 554 132 aktier återköpas. Bolagets innehav av egna aktier får inte vid någon tidpunkt överstiga 10 % av bolagets aktier.

2. Aktier för maximalt 1 250 000 000 kronor får återköpas.

3. Återköp ska ske till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade kursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs. Den maximala köpeskillingen är emellertid 200 kr per aktie.

4. Betalning för aktierna ska erläggas kontant.

Intrum äger idag 600 000 egna aktier. Styrelsen avser att föreslå en kommande årsstämma att minska aktiekapitalet genom indragning av de aktier som nu kommer att återköpas.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Viktor Lindeberg, Head of Investor Relations & Group Business Control
viktor.lindeberg@intrum.com
ir@intrum.com

Anders Engdahl, CFO
anders.engdahl@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2020-03-13 kl 08.30.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2019 hade bolaget intäkter på 16,0 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.

Taggar: