Intrum och Intesa Sanpaolo fullbordar avtal för att skapa marknadsledande plattform för hantering av förfallna fordringar (NPL)

Intrum och Intesa Sanpaolo har enligt plan fullbordat sitt avtal för att skapa en gemensam marknadsledande serviceplattform för hantering av förfallna fordringar (NPL) i Italien. Avtalet undertecknades den 17 april 2018.

Serviceplattformen, Intrum Italien, är till merparten ägd av Intrum, medan Intesa Sanpaolo behåller en minoritetsandel på 49%. I samband med att serviceplattformen etablerades avyttrade Intesa Sanpaolo en NPL-portfölj med ett nominellt värde på >10 miljarder euro, i vilken Intrum äger en minoritetsandel på 41%. Portföljen kommer att hanteras av Intrum Italien. Som tidigare kommunicerat överstiger Intrums totala investering för affärens båda delar 600 miljoner euro.

-          Slutförandet av det här avtalet säkerställer vår fulla operationella kapacitet i Italien. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla det här långsiktiga partnerskapet på den strategiskt viktiga italienska marknaden, säger Mikael Ericson, vd och koncernchef Intrum.

Mer information om avtalet och plattformen presenterades i samband med Intrums rapport för det tredje kvartalet 2018

Thomas Moss, Group Business Control & Investor Relations Director,
tel: 08-546 102 0
Louise Bergström, Head of Investor Relations, tel: 08-546 103 42

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har över 8 000 engagerade och medkännande medarbetare som hjälper omkring 80 000 företag runt om i Europa. Under 2017 hade bolaget proformaintäkter på 12,2 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.