Intrum utser rådgivare för att utvärdera förbättringar av sin skuldstruktur

Intrum AB har utsett Houlihan Lokey och Milbank till rådgivare för att bistå i en utvärdering av möjligheter för att stärka bolagets finansiella profil genom att direkt adressera dess skuldstruktur.

Utnämningarna följer Intrums tidigare kommunicerade avsikt att prioritera initiativ för att stärka sin finansiella profil.

Som kommunicerades i kvartalsrapporten för det fjärde kvartalet fortsätter den starka utvecklingen av Intrums underliggande verksamhet, vilket påvisas av en fortsatt tillväxt inom Intrums Servicing-verksamhet under det fjärde kvartalet, med en rekordhög volym nya kontrakt och flera kundvinster. Intrums förtroende för fortsatta framsteg inom området kvarstår.

Denna utnämning är i linje med bolagets pågående hantering av balansräkningen. De utsedda rådgivarna kommer bland annat att utforska alternativ för refinansiering och förbättringar av kapitalstrukturen i syfte att säkerställa en långsiktigt hållbar skuldstruktur för Intrum som är i linje med den nuvarande affärsplanen.

”Dessa utnämningar representerar ett proaktivt initiativ där vi kommer att utvärdera möjliga förbättringar av vår balansräkning och finansiella profil i linje med affärsplanen. Vi har en växande och starkt kassagenererande verksamhet. Dessutom täcker våra uppskattade återstående inkasseringsbelopp praktiskt taget hela vår skuld. Därför kommer vi att ta tillfället i akt att omforma vår kapitalstruktur för att anpassa den i enlighet med dessa styrkor”, säger Andrés Rubio, VD och koncernchef för Intrum.

Utvärderingen pågår och Intrum kommer att meddela eventuella framsteg i sinom tid.

Emil Folkesson, Interim CFO & Investor Relations Director
ir@intrum.com

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 20 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2023 hade bolaget intäkter på 20,0 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.