• Intrum/

Intrums års- och hållbarhetsredovisning för 2022: Långsiktig kredithantering för en sund ekonomi

Idag har Intrum AB publicerat sin års- och hållbarhetsredovisning för 2022 på www.intrum.com. Rapporten beskriver hur Intrum, som Europas ledande leverantör av kredithanteringstjänster, arbetar för att säkerställa en fungerande finansiell värdekedja för uppdragsgivare, deras kunder och för samhället i stort.

2022 i korthet
Som marknadsledare spelar Intrum en central roll i Europas finansiella ekosystem och bidrar till en sund ekonomi. Under 2022 blev mer än 4 miljoner kunder i Europa skuldfria med Intrum. Det finansiella värde som genererades till Intrums kunder och portföljer ökade från 75 till 89 miljarder kronor. Trots en utmanande makroekonomisk miljö var Intrums resultat under 2022 stabilt och fortsatte sin positiva utveckling från tidigare år.

Att adressera miljöpåverkan från Intrums affärsverksamhet är en central del av företagets övergripande hållbarhetsagenda. Under 2022 började Intrum rapportera till Carbon Disclosure Project (CDP) och uppnådde betyget ”B”, vilket är högre än det genomsnittet globalt (C) och för branschen (C).

Kommentar av Andrés Rubio, VD och koncernchef:
"Vårt team med ~10 000 engagerade medarbetare hanterade ett utmanande 2022 mycket bra, och till följd av detta, är vi väl positionerade för att ta till vara på de möjligheter som ligger framför oss.

2023 kommer att bli ett viktigt övergångsår för Intrum, där volymerna för Servicing och potentiella investeringar byggs upp, och riskmiljön anpassar sig till stigande räntor och riskpremier.

Våra långsiktiga strategiska prioriteringar förblir oförändrade: lönsam tillväxt och förbättrad effektivitet. Huvudteman för vår långsiktiga utveckling – Simplify & Focus samt Grow & Transform – kommer att driva företagets kommersiella utveckling under de kommande åren."

Den tryckta rapporten på svenska eller engelska kan beställas på intrum.com eller via e-post på ir@intrum.com.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Fall, Chief Brand & Communications Officer

anna.fall@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 5 april 2023 kl. 08.00 CET.