Intrums valberednings förslag inför årsstämman 29 april 2022

Som tidigare meddelats föreslår valberedningen i Intrum att Magnus Lindquist väljs till ny ordförande för styrelsen i bolaget i samband med årsstämman 29 april 2022. Valberedningen har nu meddelat bolaget sitt fullständiga förslag och föreslår att Michel van der Bel väljs som ny styrelseledamot.

Per E Larsson och Kristoffer Melinder har avböjt omval medan övriga ledamöter har förklarat sig stå till förfogande. Valberedningen föreslår således omval av Liv Fiksdahl, Hans Larsson, Andreas Näsvik, Magdalena Persson, Andrés Rubio och Ragnhild Wiborg samt nyval av Magnus Lindquist och Michel van der Bel.

Michel van der Bel är född 1960 och nederländsk medborgare. Han har mångårig internationell erfarenhet från operativa roller i större internationella organisationer, senast från Microsoft Corporation där han varit bl.a. President EMEA, Managing Director UK och COO of Greater China, men även från Getronics.

”Jag är mycket glad att välkomna Michel van der Bel till Intrums styrelse. Michel har gedigen erfarenhet från ledande techbolag i en internationell miljö och han har en djup förståelse för digital transformation i olika marknader och branscher. Den erfarenheten kommer att vara ett värdefullt tillskott till Intrums styrelse eftersom datahantering och teknologi kommer att vara en viktig del av Intrums framtida strategi”, säger Robert Furuhjelm, valberedningens ordförande.

Valberedningen består av Robert Furuhjelm, utsedd av Nordic Capital, Tomas Flodén, utsedd av AMF & AMF Fonder, Pia Gisgård, utsedd av Swedbank Robur Fonder, Ossian Ekdahl, utsedd av Första AP-fonden samt Henrik Söderberg, utsedd av C WorldWide Asset Management. Helen Fasth Gillstedt har adjungerats till valberedningen på förslag av Handelsbanken Fonder.

Valberedningens fullständiga förslag, bl.a. förslag till arvoden och val av revisor samt valberedningens motiverade yttrande, finns tillgängligt på bolagets hemsida.

Frågor hänvisas till valberedningens ordförande:

Robert Furuhjelm, +35 8 407 6757 51

Presskontakt Intrum:
Kristin Andersson, PR & Media Relations Director
+46 70 585 78 18

ext-kristin.andersson@intrum.com

Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 april, 2022 kl. 16.30.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster på 24 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2021 hade bolaget intäkter på 17,8 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och är publikt noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.