Julia Reuszner utsedd till ny Chief Risk Officer för Intrum

Julia Reuszner har utsetts till ny Chief Risk Officer (CRO), för Intrum. Hon kommer närmast från Pepins Group AB, som är en digital investeringsplattform, där hon är VD.

Julia Reuszner har en bred bakgrund från såväl den finansiella sektorn som från e-handelsindustrin, och hon har bland annat varit CFO och tillförordnad VD för Adlibris-koncernen. Hon har också lång erfarenhet av förvärv och investeringar från sin tid hos Adlibris, Pepins samt från private equity-företaget Capman, där hon var Investment Director. Julia Reuszner började sin yrkesbana på Lehman Brothers i London där hon arbetade med M&A i Europa.

“Jag är mycket glad att kunna hälsa Julia välkommen till Intrum,” säger Mikael Ericson, Intrums vd och koncernchef. Hennes bakgrund från internationell investeringsverksamhet kommer att bli mycket värdefull liksom även hennes erfarenhet som VD och från styrelsearbete. Att hon arbetat i direkt kommersiella roller samt har erfarenhet av bolagsstyrning lägger därtill en bra grund för ett tydligt och sunt investeringsperspektiv.”

Julia Reuszner efterträder Johan Brodin, som nyligen utsågs till Chief Technology Officer (CTO) för Intrum.

“Jag vill tacka Johan för hans utmärkta arbete under de nio år han varit CRO, då Intrum vuxit och expanderat kraftigt. Jag är också mycket glad att han tackat ja till rollen som CTO. Intrum accelererar nu transformationen av vårt bolag som den marknadsledare vi är, och IT kommer att spela en mycket viktig roll i den fortsatta harmoniseringen och centraliseringen av våra processer, system och arbetssätt,” säger Mikael Ericson.

Johan Brodin innehar både rollen som CRO respektive CTO fram tills att Julia Reuszner börjar på Intrum i mitten av augusti 2020. Julia Reuszner tar plats i koncernledningen och kommer att rapportera till Mikael Ericson.

Anna Fall, Chief Brand & Communications Officer
anna.fall@intrum.com

Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2020.05.06 kl 07.05.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2019 hade bolaget intäkter på 16,0 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.

Taggar: