Kredittilsynets beslut gällande Intrum Justitias norska verksamhet

Under sommaren 2007 upptäcktes det att Intrum Justitia AS distribuerat ett antal brev med fel-aktiga påminnelseavgifter. De felaktiga utskicken var begränsade till två kundföretag och mot-svarade 0,2 procent av de ärenden som årligen hanteras av det norska dotterbolaget. De felaktiga debiteringarna orsakades av ett programmeringsfel i ett datorprogram. Omedelbart efter att misstaget upptäcktes korrigerades datorprogrammet och samtliga mottagare kontaktades varvid samtliga felaktiga debiteringar återbetalats.

I anledning av det inträffade har Intrum Justitia tagit hjälp av revisionsfirman Ernst & Young för att göra en intern genomgång av system och processer. Deras slutrapport identifierade inga materiella brister men föreslog vissa förbättringar och en åtgärdsplan, som till stor del redan genomförts.

Intrum Justitia har vidare haft en löpande dialog med den norska tillsynsmyndigheten, Kredittil-synet för att utreda bristerna. Kreditilsynets bedömning, som offentliggjorts i ett beslut idag, har varit att felaktigheterna ger anledning att återkalla Intrum Justitia AS’ licens att bedriva inkassoverksamhet men att bolaget äger fortsätta verksamheten tills saken slutligt avgjorts av norska justitiedepartementet dit Intrum Justitia överklagat Kredittilsynets beslut avseende återkallelsen.

Intrum Justitia arbetar vidare med att långsiktigt trygga verksamheten och har fortsatt tydligt fokus på kundrelationerna. Samtidigt kommer bolaget att fortsätta att fullfölja den förbättrings-plan som bygger på Ernst & Youngs genomgång. Deras uttalande i denna del kan läsas på bolagets webbplats, www.intrum.com.

Intrum Justitia Norges andel av koncernens totala omsättning 2006 utgjorde motsvarande 3,6 procent.