Lennart Laurén avgår som VD för Intrum Justitia Sverige AB

Med anledning av Finansinspektionens beslut om att dra in NGM:s tillstånd har Lennart Laurén beslutat sig för att avgå som Intrum Justitias regionchef för Skandinavien och VD för Intrum Justitia Sverige AB.

Lennart Laurén avgår från sina befattningar och väljer att tills vidare vara tjänstledig från företaget.

- Mitt omdöme som dåvarande ordförande i NGM har allvarligt ifrågasatts i vissa formuleringar i Finansinspektionens utredning. Jag vill naturligtvis inte att denna förtroendefråga ska slå tillbaka mot Intrum Justitia och mitt arbete som regionchef för Intrum Justitia i Skandinavien. I samråd med Intrum Justitias VD Michael Wolf har jag därför kommit fram till att den bästa lösningen för både mig och min arbetsgivare är att jag med omedelbar verkan lämnar mina befattningar som regionchef, VD för Intrum Justitia Sverige AB, samt som medlem i koncernens ledningsgrupp, säger Lennart Laurén.

Tillförordnad regionchef för Skandinavien och likaså tillförordnad VD för Intrum Justitia Sverige AB blir koncernens chef för affärsutveckling, Mats Göransson.