Luca Zuccoli utsedd till Chief Data & Analytics Officer för Intrum

Luca Zuccoli, ny Chief Data & Analytics Officer på Intrum, har lång erfarenhet av avancerad dataanalys från liknande roller på EasyJet och Experian, liksom från rådgivande roller på managementkonsultföretag som Oliver Wyman.

“Rollen som Chief Data & Analytics Officer är ny på Intrum och den utgör ett strategiskt steg i vårt transformationsprogram. Nyttjandet av artificiell intelligens och maskininlärning i vår kärnverksamhet spelar en mycket viktig roll för såväl vårt kunderbjudande som för kundupplevelsen samtidigt som det stöttar våra tillväxt- och avkastningsmål. Luca Zuccoli har omfattande kunskap från att leda innovation på utpräglat datadrivna företag och han har en bred erfarenhet av digital strategi- och affärsutveckling. Det känns mycket bra att välkomna Luca till oss, och han kommer att spela en viktig roll på vår resa mot ONE Intrum”, säger Anders Engdahl, vd och koncernchef för Intrum.

Luca Zuccoli kommer att rapportera direkt till Anders Engdahl samt ingå i Intrums koncernledning. Han tillträder sin roll i början av juni 2021.

Anna Fall
Chief Brand & Communications Officer
anna.fall@intrum.com

Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 maj 2021 kl 10.00.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2020 hade bolaget intäkter på 16,85 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.