Ny Managing Director för Intrums italienska verksamhet

Alberto Marone har utsetts till Managing Director för Intrums verksamhet i Italien.

Alberto Marone, som tillträder sin nya roll idag den 29 april, kommer närmast från rollen som Group Investment Director för Intrum.

Alberto har sedan 2018 ingått i Intrum Italiens ledningsgrupp, som Head of M&A and Strategy för det strategiska partnerskapet med Intesa Sanpaolo. Alberto har tidigare arbetat som Director på UBS investmentbank i London med fokus på europeiska finansiella institutioners och finansiella sponsorers kapitalmarknadsaktiviteter.

”Jag är väldigt glad över att Alberto Marone har tackat ja till rollen som Managing Director för Intrum Italien. Alberto har gedigen och relevant erfarenhet från flera ledande roller på såväl Intrum som inom andra bolag, vilket skapar goda förutsättningar för utveckling av vårt strategiska partnerskap med Intesa Sanpaolo och vår position på den viktiga italienska marknaden”, säger Anders Engdahl, vd och koncernchef för Intrum.

Alberto Marone kommer att rapportera direkt till vd och koncernchef Anders Engdahl samt ingå i Intrums Group Management Team. Han ersätter Marc Knothe, som tillträder rollen som Managing Director för Intrums verksamheter i Tyskland och Österrike.

Anna Fall, Chief Brand & Communications Officer

anna.fall@intrum.com

Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 april kl. 07.00.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2020 hade bolaget intäkter på 16,85 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.