Valberedningens förslag inför årsstämman 2008 i Intrum Justitia AB (publ)

I valberedningen inför Intrum Justitias årsstämma 2008 ingår Christer Gardell, Cevian Capital, ordförande, Árni Thorbjörnsson, Landsbanki Íslands, Jan Andersson, Swedbank Robur Fonder, Björn Lind, SEB Fonder och SEB Trygg Liv samt Christian Brunlid, SHB/SPP Fonder. Sedan valberedningens sammansättning offentliggjordes den 9 oktober 2007 har Parkerhouse Investments avyttrat en betydande del av sitt aktieinnehav i Intrum Justitia och därför har dess representant Björn Fröling lämnat valberedningen till förmån för Christian Brunlid. Lars Lundquist, styrelsens ordförande, har adjungerats till valberedningen.

Valberedningen har meddelat Intrum Justitia att den till bolagets årsstämma den 10 april 2008 föreslår att antalet styrelseledamöter ska fortsatt vara sju och att samtliga nuvarande ledamöter omväljs. Dessa är Matts Ekman, Helen Fasth-Gillstedt, Ársæll Hafsteinsson, Lars Förberg, Bo Ingemarson, Lars Lundquist och Lars Wollung. Vidare föreslår valberedningen omval av Lars Lundquist som styrelsens ordförande och Bo Ingemarson som dess vice ordförande. Valbered-ningen föreslår även att nuvarande revisionsbolag KPMG Bohlins AB omväljs för en period om fyra år, med auktoriserade revisorn Carl Lindgren som huvudansvarig.

Fullständig redogörelse för kandidaternas olika styrelseuppdrag och övrig information om kandidaterna samt valberedningens förslag till kriterier för hur ny valberedning ska utses kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman och publiceras även på bolagets webbplats.

Vidare föreslår valberedningen att arvode ska utgå med 750 000 SEK(600 000) till styrelsens ordförande samt med 300 000 SEK (300 000) till var och en av övriga styrelseledamöter. Mot bakgrund av valberedningens förslag om antal styrelseledamöter skulle det totala beloppet uppgå till 2 550 000 SEK (2 400 000). Därutöver föreslås ett arvode om sammanlagt 540 000 SEK (400 000) att utgå för kommittéarbete, varvid ordföranden i revisionskommittén föreslås erhålla 150 000 SEK (100 000), övriga två ledamöter i revisionsutskottet 75 000 SEK (50 000) vardera samt resterande 240 000 SEK att fördelas lika mellan de sammanlagt sex ledamöterna i ersättnings- och investeringskommittéerna. Arvode till revisorn föreslås utgå enligt godkänd räkning.

Valberedningen föreslår även att styrelsens ordförande, Lars Lundquist, ska utses till ordförande vid årsstämman.

Aktieägare som representerar cirka 33 procent av aktiekapital och röstetal i bolaget har meddelat att de stödjer förslaget