De tar över när chefsrollen dubblas

De var tunga värvningar när de kom och axlade chefsjobbet för inUse Stockholm respektive Business Director-posten. Nu när en av inUse-grundarna, Johan Berndtsson, slutar, tar de över som chefer tillsammans för hela verksamheten. Jonas Ehrling och David Dinka.

– inUse ska alltid vara det bästa stället för att jobba och utvecklas som designer, säger Jonas Ehrling.

Från vänster: David Dinka, Jonas Ehrling

När folk börjar jobba på inUse berättar de ofta om att det handlade om den visions- och värderingsstyrda företagskulturen när de valde att söka sig till företaget. Nåt som Johan Berndtsson, som varit med från början för 17 år sedan, varit med och byggt upp. När han nu slutar – för att få mer tid till skrivande och annat som fått stå tillbaka under framgångarna med inUse – gäller det att klara av att fortsätta bygga denna kultur.

– inUse har aldrig varit en enmansshow, utan vi är är ett kollektiv som förenas i att göra skillnad och i en vilja att utvecklas och hela tiden lära oss nya saker, säger Johan Berndtsson.

Jonas Ehrling kommer ha titeln som Head of inUse, som Johan Berndtsson tidigare haft, och tätt vid hans sida kommer även den nya rollen Vice Head of inUse, att finnas. Det är David Dinka, tidigare Business Director på inUse, som tar  den positionen.

– Johans arbete har varit enormt och det är därför vi inte bara ersätter honom med en person, utan två.

– Det är en bra idé att dela upp det övergripande inUse-arbetet, det gör oss mer flexibla och mindre personberoende, säger David Dinka, som kommer ha kvar sitt ansvar inom Business Design på företaget parallellt.

Även Jonas Ehrling kommer köra vidare i sin tidigare roll som chef för Stockholmskontoret.

Det är två erfarna personer som ytterst ansvarar för inUse framöver. Innan Ehrling kom till inUse var han på HiQ och han har gedigen erfarenhet av affärsstrategi och att leda kreativa verksamheter. David Dinka har en solid bakgrund med erfarenhet från bland annat Skype, och han har även en doktorsexamen inom UX-området.

– Vi kompletterar varann väldigt väl, och vi känner varann väldigt väl, säger Jonas Ehrling.

–  Ja, vi funkar bra ihop, både som personligheter och kompetensmässigt, säger David Dinka.

Från vänster: Johan Berndtsson, David Dinka, Jonas Ehrling.

Så, den tidigare kulturbäraren och inUse-ikonen Johan Berndtsson går vidare.

Varför gjorde du inte detta tidigare – när ÅF köpte inUse för två år sedan, var inte det ett bra tillfälle?

– Jag är väldigt nöjd med de två åren sen vi gick in i ÅF. Det finns så klart massa spännande kvar, men den potential som vi såg börjar bära frukt nu, och då känns det väldigt bra att lämna över till Jonas och David, och de andra i ledningsgruppen.

Johan kommer fortsätta jobba som programansvarig för From Business to Buttons. Konferensen som blivit ett riktigt flaggskepp för inUse. Dessutom kommer han agera rådgivare åt Jonas i dennes nya roll.

– Det är ett stort ansvar att ta vidare det fantastiska som byggts upp, att utveckla den kultur och det kvalitetstänkande som skapats. De som jobbar här har valt att vara en del av något större, säger Jonas Ehrling.

– inUse handlar om att göra skillnad, och vi ska alltid vara det bästa stället för dig som vill jobba och utvecklas som designer.

Användarupplevelsen är nyckeln till att förändra beteenden med hjälp av digitala lösningar – och därmed också till ökad lönsamhet och långsiktig hållbarhet.
Vi på inUse är passionerade experter just på samspelet mellan mänskligt beteende och digital design. Kombinationen är unik, och tillsammans med våra kunder har vi hittills påverkat vardagen för mer än 80 miljoner människor.
Och det är bara början.

Citat