Digitaliseringen utmanar ledningsgrupper och affärsmodeller

Den ökade digitalisering och lägre lönsamhet på traditionella produkter utmanar dagens affärsmodeller. Detta ställer i sin tur nya krav på att göra vardagsupplevelsen enklare, och ibland roligare, för kunder, medborgare samt egen personal. Därför lanserar inUse kompetensteam som integrerar kunskap om användarupplevelser med strategi och organisationsutveckling. Och som ett led i att möta denna förändring på marknaden så förstärker inUse med Mats Balkö som är nyrekryterad UX Director Strategy för området strategi och utveckling av affärsmodeller samt organisation. Verksamheterna får därmed snabbare effekt av sina strategier och affärsmodeller via sina befintliga IT-system, appar och sajter.

–  Digitaliseringen, och lägre lönsamhet på traditionella produkter, utmanar dagens ledningsgrupper till att finna nya affärsmodeller, marknadsposition och styrning av organisationen. Ta telecom-, energi-, rese-, fordons- och e-handelsbranschen. Gårdagens lönsamma produkter är idag commodity. Användarupplevelsen, eller UX som vi benämner det, blir avgörande, den slår rakt in i affären. Se hur det har blivit ännu viktigare att kunden upplever en app eller en sajt i sin mobiltelefon positivt eftersom det påverkar direkt vad han/hon tycker om företaget och om systemet kommer att användas. Samma sak gäller områden där effektivitet och korrekthet står i fokus. Det kan exempelvis vara interna system, kontrollrum eller tjänstedesign inom offentlig sektor, berättar Mats Balkö.

–  Beslutskomplexiteten ökar för våra kunder. Idag måste ledningsgrupper besluta om investeringar där användarupplevelsen i sina detaljer blir lika affärskritiskt avgörande som själva affärsmodellen och den interna organisationen. Ett metodiskt arbetssätt som sträcker sig från ledningsrummet till det digitala mötet har aldrig varit viktigare för att hålla ihop denna komplexitet. Vi har jobbat i linje med denna utveckling de senaste åren, och med Mats Balkö som UX Director tar vi ytterligare ett viktigt steg. Det säger Kjell Persson, VD på inUse.

inUse har valt att ta steget fullt ut i att integrera sin UX-kompetens med strategi och affärskompetens. Vinsten för kunderna är att de får en partner som hjälper dem att ta bättre beslut runt strategi, affärsmodeller och organisation, beslut som harmonierar med utformningen av de digitala tjänsterna.

För mer information kontakta:
Pia-Karin Åkesson, Marknadschef +46 702-15 83 98 eller via e-post pia-karin.akesson@inuse.se