inUse hjälper Denver bli en Smart Stad – öppnar kontor i USA

inUse öppnar sitt första utomlandskontor, i USA. Det står klart efter att byrån fortsatt kommer arbeta med service design för att utveckla Denver och andra städer i USA för att bli smartare och mer hållbara i ett vidare perspektiv.

Den digitala byrån inUse har sedan i höstas arbetat tillsammans med Panasonic för att påbörja Denvers resa mot att bli en hållbar, smart stad. Samarbetet har nu utvecklats till ett partnerskap som innebär att inUse öppnar kontor i USA.

– inUse har gjort en fantastisk resa över 15 år i Sverige. Missionen har alltid varit att påverka och förändra vardagen för människor genom våra uppdrag. I USA har hållbarhet och smarta städer verkligen tagit fart på alla plan, och städer som Denver går i frontlinjen. Panasonic har gett oss möjligheten att jobba med hållbarhet och smarta städer från ett service design-perspektiv på högsta beslutsnivå. Vi lever vår mission att påverka och förändra världen genom våra uppdrag! säger Kjell Persson, VD på inUse.

Långsiktig USA-satsning

I en startfas kommer en handfull konsulter från inUse att vara involverade i projekten men ambitionen är att inom två år vara 10 konsulter på det nya kontoret i Denver. Etableringen i USA är långsiktig och Panasonic är en viktig partner för inUse.

– inUse har en stark kompetens inom Service Design och ett unikt arbetssätt som är mycket bra lämpat för att arbeta med Smart Cities. Det är inte enbart ett projekt med stort P som gör en region hållbar. Det är 100-tals samordnade projekt över många år som skapar en hållbar framtid, där är inUse i allra högsta grad en viktig partner för Panasonic – och för Denver att nå framgång, säger Jarrett Wendt, Vice President Strategic Initiatives and Business Development på Panasonic.

Gynnar staden i stort

Smart teknik gör det möjligt att designa världens städer med högre service, högre livskvalitet, effektivare utnyttjande av infrastruktur för förflyttningar i staden, effektivare utnyttjande av naturresurser och mycket mer. Det gör det möjligt för en stad att ta ledarskapet i att designa för en hållbar framtid.

– Smart teknik och sakernas internet är fantastiskt inspirerande drivkrafter. Men fortfarande är det medel för att nå högre mer övergripande mål. Det unika i det vi gör med Panasonic är att samordna övergripande mål för staden och regionen i en process där ett 15-tal av de högsta cheferna jobbar över sina respektive ansvarsområden, tillsammans, för att sluta gapet mellan långsiktiga hållbarhetsmål, berättar Kjell Persson, VD på inUse.

Nya lösningar för smarta städer

Avtalet med Panasonic är skrivit som ett långsiktigt partnerskap som ska utveckla bägge företagen och löper över minst två år. Några av de områden som inUse kommer att arbeta med i Denver och för andra regioner är:

– Fokuserar på att ta reda på medborgarbehoven och samhällsnytta med en öppen dialog med medborgarna.

– Framtidens förflyttning av människor i stora städer, allt från autonoma bilar till cykling.

– Framtidens boende med alla aspekter av hållbarhet, livskvalitet och service.

– Hälsa och välbefinnande i framtidens städer.

– Service och trygghet i framtidens städer.

I linje med årets stora event

inUse arrangerar varje år From Business to Buttons (fbtb.se), ett av Europas största events när det gäller digitala användarupplevelser (UX, User Experience) och service design. Fokus för 2016 är hållbarhet, och årets huvudtalare är Al Gore. Konferensens tema i kombination med det nya avtalet med Panasonic stärker nu företagets Hållbarhetssatsning ytterligare.

----------------------------------------

För frågor:

Johan Berndtsson, vice VD, inUse, +46 708 - 45 70 73 eller johan.berndtsson@inuse.se

inUse är en digital byrå som startades 2002, har 80 anställda med kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

#servicedesign, #smartcities, #internetofthings #impactmanagament #PanasonicCityNow