Obamas designer till Stockholm

Användbarhetsexperten som jobbat med Obama kommer till Stockholm – när det behövs som bäst. Mitt under det brinnande svenska valåret kommer Dana Chisnell tala om demokrati och säkerhet vid stora folkomröstningar. ”Democracy is a design problem”. Ta chansen att träffa henne.

Dana Chisnell är användbarhetsexpert och har jobbat mycket med design för offentliga sektorn i USA, inte minst åt Barack Obama och hans administration.

Hon kommer till From Business to Buttons-konferensen på Cirkus i Stockholm den 15 maj och kommer hålla ett talk med namnet ”Democracy is a design problem”. Såklart högaktuellt i valtidens Sverige. Alla vi som ställer frågor som ”Är valet 2018 i Sverige säkert?”, ”Är det demokratiskt?”... Chisnell – professor på Harvard och Co-director för Center for Civic Design – har tung input att komma med i ämnet.

– Dana Chisnell har jobbat för att redesigna hela röstningsprocessen, för att säkerställa varje röstandes avsikt och att varje röst räknas på rätt sätt, säger Jonas Söderström, User Experience Strategist och Designer på inUse.

Vi kommer få tankar kring hur val-processen kan göras mer demokratisk ur flera aspekter: social status, kopplat till funktionsvariationer och även vad man har för grundförutsättningar att förstå kommunikation kring val.

Hennes arbete och hennes tankar är sprängstoff.

Är du journalist? Ta chansen att intervjua Dana Chisnell. Vi ordnar gärna presspass samt en tid för intervju. Kontakta sara.doltz@inuse.se.

Det är en grym lineup med talare på konferensen, men ska vi peka ut en till som verkligen sticker ut blir det Kellee Santiago som ligger bakom succéspelen Flower och Journey. 2010 blev hon TED Fellow och har utsetts till en av de tio mest inflytelserika kvinnorna inom gameing det senaste årtiondet.

Andra talare: Jared Spool, Tony Ulwick, Alla Weinberg, Ame Elliott, Pontus Wärnestål, Maria Giudice och Namrata Mehta.

Mer information om konferensen: www.fbtb.se

Sara Doltz

Deputy Regional Manager & Content Manager at inUse

+46 7065 4 62 67

Användarupplevelsen är nyckeln till att förändra beteenden med hjälp av digitala lösningar – och därmed också till ökad lönsamhet och långsiktig hållbarhet.
Vi på inUse är passionerade experter just på samspelet mellan mänskligt beteende och digital design. Kombinationen är unik, och tillsammans med våra kunder har vi hittills påverkat vardagen för mer än 70 miljoner människor.
Och det är bara början.

Snabbfakta

From Business to Buttons is Scandinavia’s premier User Experience and Service Design conference, held every year in Stockholm, Sweden. It is the meeting place for everyone who wants inspiration, and hands-on advice, on how to maximize business value by creating great user experiences.

Dana Cisnell
Democracy is a design problem