Viktigt och snillrikt – här är finalisterna i inUse Award 2019

Superviktiga och avgörande tjänster, snillrika hjälpmedel, och saker som gör livet bättre. Grymt bra finalfält i årets inUse Award. Juryn har presenterat de tio.

Bredd men spets samtidigt, det är ett oerhört spännande finalfält som samlas för inUse Award. Såväl snillrika tjänster som livsavgörande, och allt däremellan. Det blir spännande att gå på galan och se vem som till slut kammar hem priset och vem som kniper pallplatserna.

Här är finalisterna med juryns motiveringar:

Add rondering/kontroll

Arbetsmiljöarbetet tar äntligen steget in i den digitala tidsåldern. Ett bättre sätt att hitta och åtgärda risker på arbetsplatsen.

Avanzas app

Med en snabb utvecklingsprocess kan Avanza hålla samma höga tempo som den dynamiska aktiemarknaden, med ständiga uppdateringar av en populär app för sparare.

Cuviva

När delar av sjukvården kan digitaliseras i patienternas egna hem blir de tryggare samtidigt som vårdpersonalen avlastas.

De eller dem

En onödig irritation för dem som hör det – och ett onödigt stigma för dem som gör det. Öva på "de eller dem" och bidra till ett gladare, mindre magsurt Sverige!

Försvarsmaktens träningsklubb

Utmana dig själv! Från "Tennsoldaten" till "Stålmannen" ger Försvarsmaktens träningsapp dig fler än 250 övningar för att stärka ditt eget försvar.

Pinchos

När det digitala och det fysiska samverkar för att servera en både smidigare och smakligare användarupplevelse. ¡Buen provecho!

Respekttrappan

Inkluderande verksamheter är mer innovativa – och människovärdiga. Respekttrappan från SBAB hjälper din arbetsplats att ta sju rejäla kliv mot ökad respekt och jämlikhet.

SMSLivräddare

När ett hjärta stannar finns det andra som inte tvekar en sekund att rycka in. En app som med modern mobil teknik frigör kraften hos frivilligsamhället.

Verksamt

Allt du behöver veta för att starta och driva företag på ett ställe - ett riktigt lyckat samarbete mellan myndigheterna som står bakom.

Youmo

Väldesignad och lättförståelig sexualkunskap på olika språk sprider livsavgörande information till ungdomar - såväl lokalt som globalt.

Vår fenomenala jury fick slita för att välja i den hårda konkurrensen.

Till vänster: David Dinka, & Vice Head of inUse och Business Design Director på inUse. Till höger: Malin Wahlqvist, områdesansvarig på PTS för behov och hinder på Enheten för inkluderande IT och telefoni.

Till vänster: Petra Sundström, Head of Digital Business Sandvik & styrelseordförande IoT Sweden.

Ludvig Berling, CPO och medgrundare av Karma

Välkomna till Galafesten och inUse Award den 10 oktober (– här anmäler ni er!)

Hela juryn:

Ludvig Berling, CPO och medgrundare av Karma

Ludvig Berling är CPO och medgrundare av Karma, en av Sveriges snabbaste växande samt flerfaldigt prisbelönta startup. Med en Master of Science i Integrerad produktutveckling från KTH har Ludvig tidigare grundat en annan startup innan han blev medgrundare av Karma. År 2018 blev han utvald till Forbes 30 under 30 i Europa inom kategorien Social Entrepreneurs.

Petra Sundström, Head of Digital Business Sandvik & styrelseordförande IoT Sweden

Petra Sundström har stor erfarenhet av digitalisering och Internet of Things-initiativ – från ledande roller inom både industri och akademi. Hon är för närvarande Head of Digital Business i Sandvik och dessförinnan ledde Petra transformationsarbete på Husqvarna Group. Hon har även bedrivit forskning som en del av RISE i riktning mot digitalisering och Internet of Things. Petra är tillika styrelseordförande för IoT Sweden.

Malin Wahlqvist, Områdesansvarig på PTS för behov och hinder på Enheten för inkluderande IT och telefoni

Malin Wahlquist har ägnat huvuddelen av sitt arbetsliv på Post- och telestyrelsen med uppdraget att göra digital kommunikation tillgängliga för alla oavsett funktionsförmåga. Är en av grundarna till PTS innovationstävling som sedan starten 2010 har bidragit till att ge innovativa företag, organisationer möjlighet att ta fram innovativa informations- och kommunikationslösningar med universell utformning och användarmedverkan som ledstjärna.

David Dinka, & Vice Head of inUse och Business Design Director på inUse

David Dinka är Business Design Director på inUse. Jobbar i gränslandet mellan design och strategi med bakgrund såväl inom industrin som i akademin. Har tidigare bland annat varit Head of Experience Research på Skype.

Sara Lerén, Director of Agile Development and Inclusive Design på inUse

Sara Lerén är Director of Agile Development and Inclusive Design på inUse. Hon är en hyllad föreläsare som inte minst tagit arbetet med arbetsmiljösäkerhet inom IT till nya nivåer.

Jonas Söderström, User Experience Strategist & Designer på inUse

Jonas Söderström är User Experience Strategist & Designer på inUse och har kallats ”den svensk som kommer närmast begreppet webbanvändbarhetsguru”. Som författare ligger han bland annat bakom succén Jävla skitsystem!.

Användarupplevelsen är nyckeln till att förändra beteenden med hjälp av digitala lösningar – och därmed också till ökad lönsamhet och långsiktig hållbarhet.
Vi på inUse är passionerade experter just på samspelet mellan mänskligt beteende och digital design. Kombinationen är unik, och tillsammans med våra kunder har vi hittills påverkat vardagen för mer än 100 miljoner människor.
Och det är bara början.