Bageri Bergwall stöder Majblomman med en mazarinbakelse

Här på bageriet märker vi hur vattnet porlar i bäckarna, blåsippan slår ut och flyttfåglarna anländer. Ett lika säkert vårtecken är Folkhälsans Majblomma. Bageri Bergwall stöder Majblomsinsamlingen även i år genom försäljning av en vårbakelse. För varje såld bakelse går 5 cent oavkortat till Majblomsinsamlingen.

”Folkhälsan gör ett mycket viktigt arbete på det lokala planet för att barn och unga skall må bra”, säger verkställande direktör Anette Bergvall-Fagerström, ”det glädjer oss att kunna stöda insamlingen i Jakobstadsnejden på det här sättet”. Årets bakelse är handgjord och av äkta mazarinbotten. Den pryds av en vacker liten vårblomma. Majblomman - Finlands äldsta insamlingsmärke Majblomsinsamlingen är Finlands äldsta insamlingsmärke och känt bland både unga och äldre. Pengarna från Majblomsinsamlingen använder Folkhälsan till lokalt hälsofrämjande arbete bland barn och unga. Årets blomma går i ljusblå-gröna nyanser och guld. År 1907 kom Beda Hallberg i Göteborg på idén att tillverka och sälja en nålförsedd blomma till förmån för tuberkulossjuka barn. Den första majblomman i Finland såldes år 1908, initierat av Greta Klärich. Sedan 1995 ansvarar Folkhälsan för majblomsförsäljningen i Finland. Om Bageri Bergwall: Ab Bageri Bergwall Leipomo Oy grundades 1966 av Per-Erik och Ulla-Britt Bergvall och drivs idag av dottern Anette Bergvall-Fagerström. Bageriet finns i Sandsund nära Jakobstad och har 20 anställda. Bageriet levererar bageriprodukter främst till Jakobstad, men också Karleby- och Vasaborna har fått smak för bageriets produkter. Hälsa och naturlighet är viktiga värderingar och företaget värnar om sin identitet som närbageri. Det är essentiellt för Bergwalls att kombinera tradition med framtidsvisioner och företagarglädje. För mera information, kontakta: Verkställande direktör Anette Bergwall-Fagerström, Tel: 06-7812 010, e-mail: anette.bw@multi.fi. Presskontakt: Patricia Wiklund, Invenire Oy, Tel: 040-8228848, e-mail: patricia.wiklund@invenire.fi